בדיקת דם לגילוי צליאק - רגישות

דיון מתוך פורום  צליאק וקרוהן

28/01/2015 | 14:31 | מאת: צליאקי

שלום רב, בעבר על מנת לגלות צליאק בבדיקת דם, נבדקו מספר נוגדנים כגון IgA, IgM, Transglutamina ועוד. כיום בקופת חולים כללית לפחות (אולי גם באחרות), יש בדיקה אחת, שנקראית Celiac Screen. רציתי לשאול מהי הבדיקה, האם היא שילוב של הבדיקות הישנות או בדיקה חדשה. בנוסף, מאוד הייתי שמח לדעת מהי הרגישות והסיגוליות של הבדיקה (sensitivity ו - specificity) ? יצא לי בבדיקה ערכים גבוהים בהרבה מטווח הנורמה. מהי ההסתברות שזו טעות ? האם עליי לבצע גסטרוסקופיה או שאפשר לוותר ? לצורך העניין, החריגה היא גדולה מאוד, ויש לי סימפטומים של כאבי בטן, גזים וכו'. תודה !

לקריאה נוספת והעמקה

תסמינים בנוכחות בדיקת סקירה גבוהה אכן מעלים חשד למחלת צליאק ויש לפנות להערכה מסודרת במסגרת מרפאת גסטרו התשובות בפורום אינן מהוות חוות דעת רפואית או תחליף להתייעצות עם רופא / בדיקה רפואית מסודרת

03/02/2015 | 11:51 | מאת: צליאקי

ד"ר שלום, אבקש לחדד את השאלה עקב נתונים נוספים בדיקת celiac screen החדשה (של כללית) היא חיובית ומראה חריגה גדולה מערכי הנורמה. בדיקת צליאק ישנה (transglutaminase אם אינני טועה) שלילית. ברור שצריך גסטרוסקופיה, על זה אין ספקות. רציתי לשאול איזו בדיקת דם אמינה יותר, החדשה או הישנה ? ממעט מידע שראיתי באינטרנט, הספציפיות של הבדיקות מאוד גבוהה, כלומר אם בן אדם בריא, רוב הסיכויים שהבדיקה תראה זאת (לגבי ה - celiac screen), לעומת זאת הרגישות קצת פחות, יש כ - 20% סיכוי שהיא תפספס אם הוא לא בריא. שאלתי היא בעצם האם הנתונים נכונים ?

מנהלי פורום צליאק וקרוהן