אבחון קשב וריכוז

דיון מתוך פורום  הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

04/01/2014 | 02:10 | מאת: נוני

שלום, בני בן תשע וחצי (בכתה ד') מקובל חברתית, משתתף ומתמיד בחוגים לאורך שנים (חוג לוחמה משולבת, חוג סייף), ילד עם רגישות חברתית גבוהה. לפני כשנה עלו תלונות מצד המורה על כך שהילד לא מרוכז בשיעורים וצריך "לאסוף אותו" לעיתים קרובות, אינו מבצע משימות עצמיות בכתה ועסוק בכל מיני דברים שלא קשורים לשיעור (משחק עם עפרונות, מחקים וכו') כמו כן אינו מביא את הציוד הנדרש וממעט בהכנת שיעורי בית. בבית- יש התנגדויות סביב נושא הכנת שיעורים, קיים קושי מסוים בהתארגנות וארגון הציוד לכתה, לעיתים קרובות נראה שיש צורך להחזיק ביד פריט כלשהו ואציין כי לעיתים אף שובר/ משחית בהיסח הדעת. אין סימנים להיפראקטיביות. ההמלצה מבית הספר הנה ללכת לאבחון קשב וריכוז ולבדוק גם ויסות חושי. אציין שכל הבעיות הללו לא עלו ולא הופיעו כלל עד שנה שעברה (כיתה ג'). פניתי למרפאת קשב וריכוז והם הפנו אותי לרופאת ילדים המתמחה באבחון קשב וריכוז. אני מבינה שהסימנים שציינתי עשויים להוביל לאבחון של הילד כ ADD אך רציתי לבדוק כיצד משפיעה העובדה שהסימנים שציינתי הופיעו אצל הילד רק לאחרונה על האבחון? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

נוני שלום, התסמינים שתארת אצל בנך, בהחלט עלולים להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז, וטוב עשה ביה"ס שהמליץ על אבחון. כמו שציינת, נראה שבנך אינו סובל מהיפראקטיביות או אימפולסיביות, ועל פניו נראה שהאבחנה המתאימה היא הפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות (ADHD, Inattentive Presentation). [אציין, בסוגריים, שאין אבחנה כזו ADD. יש ADHD עם קושי בקשב ועם היפראקטיביות, ויש ADHD עם קושי בקשב ללא היפראקטיביות. השם הרשמי של האבחנה הוא תמיד ADHD.] העובדה שהתסמינים הופיעו אצל בנך רק עתה, ולא לפני כן, יכולה לנבוע מכך שרמת הדרישות לרכוז עלתה, ולכן רק כעת נוצר קושי. עוד יתכן שהיו תסמינים גם קודם לכן, אך הן יוחסו לבעיות אחרות. בכל מקרה, הופעת התסמינים מאוחר יותר, לא תשפיע על האבחון. אני ממליץ שתגשו לאבחון אצל רופאת הקשב. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים