בעיית תקשורת בילד בן שנתיים ו-3 חודשים?

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

24/12/2012 | 00:00 | מאת: גיא

איריס שלום, לאחרונה התחילו לעלות סימני שאלה אצלי ואצל אשתי בנוגע להתפתחות התקשורתית של בננו בן השנתיים ו-3 חודשים. בסה"כ הילד מפותח מאוד, אך מכיוון שעדיין אינו בגן, מסתבר שלא היה לנו אומדן מספק להשוואה שלו לילדים אחרים, למעט מפגשים קצרים בגינה או מפגשים עם קרובי משפחה/ילדי חברים. לאחרונה הסימנים העמומים שהיו לנו במפגשים קודמים הפכו לסימני שאלה של ממש ולדאגה עמוקה. עם זאת חובה להדגיש שאיננו בטוחים כלל האם הדאגות שלנו מוצדקות או נובעות מכך שה"דשא של השכן ירוק יותר". הילד ללא ספק מפותח בכל המישורים: מדבר מגיל חצי שנה, בעל אוצר מילים גדול מאוד, מזהה צורות/צבעים/מספרים/אותיות, אוהב לשמוע סיפורים ושירים, אוהב לשחק הן במשחקי חברה (כאמור, עם המשפחה בינתיים..) והן במשחקי קופסא (פאזלים, לגו וכד') ועוד. מה שחסר חמקמק, קשה לאיפיון וכאמור יכול להיות שאנחנו סתם מגזימים. מתוך פגישות עם ילדים בני גילו הבנו שמה שחסר כולל אוסף של התנהגויות שקשה להגדירם אבל אנסה. הילד לא מגיב לשמו, לא ברור לנו אם מתוך התעלמות מכוונת או בגלל שאינו מבין שזהו שמו או בגלל סיבה אחרת. הילד לא "אינטרקטיבי" בצורה שנראית לנו נורמלית. כלומר: אי אפשר לשאול אותו שאלות ולקבל תשובות (לבד משאלות מאוד מאוד נקודתיות ומכוונות. למשל: "מה מצויר כאן?" או "מה זה?" כאשר מצביעים לו על דמות/צורה). איננו מקבלים יחס או תשובה לשאלות כגון: מה אתה רוצה לאכול?, איפה אבא עכשיו?, מה שלומך?, לאן אתה הולך?, מה אתה עושה עכשיו? במה אתה רוצה לשחק עכשיו? וכדומה. בדרך כלל תהיה התעלמות לשאלות כאלו ולאחר מכן העלאת נושא או מילים שאינם קשורים כלל. בחברת ילדים אחרים נראה כאילו הוא מתעניין ב"עולמו" ובצורת משחק מוזרה לרוב, למרות שאנחנו די בטוחים שהוא מודע למה שקורה סביבו (אם פתאום יקרה משהו משעשע בסביבתו או ריקוד/שיר שהוא מכיר הוא מיד ינסה להצטרף). מבחינת קשר עם ילדים הוא לא נראה בכלל מעוניין לבדיל של קשר שכזה. מספיק להזכיר את אחיו בן ה8 חודשים שהוא מתעלם ממנו לחלוטין, לא מביע שום רגש אליו או איזשהוא יחס מינימלי ביותר (קח/תן/ליטוף או משהו דומה). גועל ורתיעה במקרה הטוב.. אולי זה נראה לא מספיק כדי להטריד אך אני שוב חוזר שקשה לאפיין את הבעיה שאנו חשים, שמתחדדת מאוד כשרואים את התנהגותו אל מול כמעט כל ילד בן גילו. מעין חוסר אינטראקטיביות ותגובתיות לשאלות וסיטואציות, מעין חוסר יכולת לנהל שיחה מינימלית ופשוטה ביותר. ניסיתי להסביר כמה שיכלתי. אם התמזל מזלנו אז אין בעיה והבעיה איתנו ההורים.. האם יש איזשהוא אוסף של שאלות להורים או דרך "עצמית" לאבחן את הילד טרם אבחון רשמי ומקצועי. תודה גיא

לקריאה נוספת והעמקה
24/12/2012 | 15:42 | מאת: ד"ר איריס שגב

גיא שלום, לא ניתן לאבחן ילד מבלי לפגוש אותו ואת הוריו ולבצע ראיון, אינטראקציה ותצפית מקיפים בכל תחומי התפקוד. בקווים כלליים, נראה כי ההתפתחות הקוגניטיבית והשפתית תקינה בעוד שההתייחסות לאחר, בין שמילולית ובין שבתקשורת בלתי מילולית, וכן הדלות הרגשית שתיארת עלולות להיות חריגות ביחס למצופה מגילו. אחד השאלונים שממלא הפסיכולוג עם ההורים נקרא: ((children autism rating scale CARS. בשל זכויות יוצרים לא אוכל לפרסמו בגרסתו העברית מעל דפי פורום זה, אך ניתן למצוא אותו באנגלית ברשת. בברכה, ד"ר איריס שגב.

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים