איבחון בת שנתיים

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

29/11/2012 | 14:08 | מאת: יעל

אני מאוד מודאגת,בבקשה לא להתייאש מההודעה הארוכה אני פשוט תיארתי את מה שנראה לי חשוב. ביתי בת השנתיים אינה מדברת. 1.היא גדלה עד כה בבית עם סבתה. אני ואימי מדברות צרפתית,בעלי עיברית, והיא ראתה הרבה טלויזיה –ברני הדינוזאור באנגלית (ברור לי שזו הייתה טעות). כמו-כן צמודה למוצץ. 2. היא מלמלמת הבהרות,ומידי פעם כאשר היא מסכימה לשתף פעולה ,היא אומרת עין ,אף ,פה ,צוואר בצרפתית תוך כדי זה שהיא מצביעה על האיברים.(לעיתים יש בלבול בין האיברים). אבל אינה אומרת אמא או אבא. למעשה אינה קוראת לנו אלא מבהירה את רצונה דרך צעקות. 3.היא אינה מצביעה על חפצים אלא למשל נתלית על השולחן שיש עליו דבר שהיא מעוניינת בו.וצועקת עלינו. 4. אוהבת לסדר קלפים,חלקי פאזל בתוך קופסא ולהוציא. מדי פעם מתעצבנת וזורקת חלקים. 5.אינה משחקת משחקים סימבוליים –לא מדמה דבר לדבר אחר או משחקת עם בובה. 6.יודעת יפה לבנות מגדל קוביות ועיגולים, בונה בלגו –גם לגו קטן.לאחרונה מדפדפת יפה בספרים לעומת זה שהיא הייתה קורעת אותם בעבר. 7.זורקת כדור –משחררת מהידיים.זורקת אוכל לכלבים –מכוונת על הכלב שהיא רוצה וזורקת עליו. קופצת בלול תוך כדי זה שהיא מחזיקה במעקה מנתקת מגע עם הרצפה. 8. מביאה לי משחקים-משתפת אותי בתהליך. 9.יודעת שהשלט של הטלויזה הוא זה שמחליף ערוצים ואים משהו לא מוצא חן בעיניה מביאה לי את השלט על מנת שחליף ערוץ, היא אף מביאה שלט מחדר אחר אם אינה מוצאת את זה של הסלון. 10.בעלת חוש הומור- אם אני מבקשת ממנה משהו שהיא מחזיקה ,היא תדגדג לי את היד ותברח עם החפץ תוך כדיי זה שהיא צוחקת על כך שלא מסרה לי אותו. אני בתהליך כרגע של איבחון גם בעיות שמיעה ובקרוב מרכז התפתחות מטעם קופ"ח.כמו-כן כרגע אני מכניסה אותה לגן פרטי מצומצם . יתר על כן ברור לי שהיא מפונקת ,וגם כך יש לה אופי עקשני ומרדני מימיה הראשונים,אבל ישנם סימנים המדאיגים אותי.רציתי לדעת מה דעתך?

לקריאה נוספת והעמקה
01/12/2012 | 14:13 | מאת: ד"ר איריס שגב

יעל שלום, הילדה מציגה פערים בתקשורת בהשוואה לבני גילה. על פי רוב, בגיל שנה תינוק הוגה בין 2-10 מילים ראשונות שלמד ומבין את משמעותן. חשוב להדגיש שהתפתחות הוורבליזציה מהברות למילים היא הדרגתית בין גיל שנה לשנתיים, ובגיל שנתיים, בדרך כלל, יכול התינוק להרכיב משפט פשוט בן שתי מילים. החשיפה למספר שפות בבית עשויה להשפיע על התפקוד השפתי. יחד עם זאת, כל עוד ההקשר שבו מופיעה כל שפה הוא עקבי (לדוגמא, אמא וסבתא דוברות צרפתית באופן קבוע ואילו הטלוויזיה באנגלית) הילדה אינה אמורה לחוות בלבול כי אם לרכוש שתי מערכות שפתיות במקביל. לדברייך, בתך חברותית, מסוגלת לתקשר בדרכים בלתי מילוליות, ומתקרבת לאחרים לא רק למטרות פונקציונאליות וסיפוק צרכים מיידיים, אלא גם על מנת ליהנות ממשחק משותף וקשר רגשי. כל זאת מרמז, לפחות בהווה, על התפתחות תקינה מבחינה חברתית ורגשית, בניגוד להפרעה בספקטרום האוטיסטי. יחד עם זאת, ברור כי לא ניתן לאבחן ילד דרך האינטרנט ומבלי לפגוש אותו ואת הוריו. ליקויים בהתפתחות שפה עלולים להיות קשורים עם גורמים שונים, כגון: ירידה ניכרת בשמיעה, הפרעות קשב וריכוז, סיבות רגשיות ועוד. בנוסף, גילה צעיר מאוד, לכן הכול עדיין יכול להשתנות, וגם אם יעלה איש מקצוע חשש לבעיה התפתחותית יהיה צורך לבצע מעקב בכל תחומי התפקוד. בשלב זה, אם האבחון במכון להתפתחות הילד מתעכב כדאי לשקול להתחיל טיפול אצל קלינאית תקשורת. בתחום כישורי שפה, הסיכוי להגיע לתוצאות טובות עולה ככל שגיל התחלת הטיפול צעיר יותר ויש יתרון משמעותי לילדים מתחת לגיל 3. בברכה, ד"ר איריס שגב.

01/12/2012 | 15:31 | מאת: יעל

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים