לא מדבר

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

15/03/2011 | 19:29 | מאת: אריאלה

שלום רב בני בן שנה ושלושה חודשים לא מדבר כלל. לא אומר אמא אבא הייתה תקופה שהיה קורא לאבא דאד שזה חלף לאחר לידת אחיו התינוק בן החודשיים. גיבריש נשמעת אך לא הרבה תוך כדי משחק, הוא שומע הייטב מבצע הוראות פשוטות של תביא תיקח אפילו אם זה מחדר אחר. עושה ביי, נשיקה באוויר מוחא כפיים, לא עם הראש, אם אינו רוצה משהו,רוקד כששומע מוזיקה. יודע איך עושה כלב חתול נמר אריה לאחרונה למד איך עושה פרה רק לא עושה מו אלא בו. מספר קטן של פעמים הצביע על בקבוק ואמר בוווו כדי שאתן לו. מאמ=אמא קרא מספר קטן של פעמים בעיקר כשהיה חולה,יודע איך לקראו לחתול אבל רק אם אני אומרת לו איך קוראים לו אז הוא עושה קיסססססס. כאשר מקבל מכה או נפצע מגיע מיד למישהו מהמשפחה ומראה שקיבל מכה עם יבבה של בכי קל. אם רואה מישהו בוכה מניח את הראש על אותו אדם כמובן שזה רק בני משפחה ולא זרים. יש לו נטישת חרדה כשאני או בעלי יוצאים מהבית. יודע להצביע על כל חפץ שאגיד לו כולל חיות או משחקים בספרים. מאוד אוהב לשחק בכל סוגי המשחקים במיוחד עם מישהו נוסף. הוא לא נמצא בגן אלא בבית איתי, לא אוהב שאני מקריאה לו ספרים רק לדפדף ולהסביר כל ציור מי ומה. תוך כדי הוא יכול להצביע על חפצים מוכרים בספר ויסתכל עליי כדי שאגיד מי זה או מה זה ואיך עושה. רוב התקשורת שלו היא בהצבעה על חפצים שהוא רוצה והשמעת קול של צעקות שאראה מה הוא רוצה. ההתפתחות שלו תקינה לחלוטין פרט לעניין השפה. השפה המדוברת בבית היא רוסית אבל טלויזהיה רואה בעברית כמו גם לפני חודשיים נולד לו אח. אולי בגלל זה אין התקדמות? מתי עליי לפנות לקלינאית תקשורת? האם זה משהו חריג? במידה ואין עדיין בעיה מתי זה הופך כן לבעיה? האם זה יכול להיות אוטיזם? אשמח לתשובה בהקדם תודה. לציין הילד מאוד חברותי חייכן משחק עם ילדים בני גילו קטנים וגדולים ממנו. יודעת להצביע על עצמו את כל האברים בגוף. שוב תודה

לקריאה נוספת והעמקה
16/03/2011 | 00:19 | מאת: ד"ר איריס שגב

אריאלה שלום, בהתפתחות השפה מתרחשים מספר תהליכים תלויי-גיל. על פי רוב, בגיל שנה תינוק הוגה בין 2-10 מילים ראשונות שלמד ומבין את משמעותן. חשוב להדגיש שהתפתחות הוורבליזציה מהברות למילים היא הדרגתית בין גיל שנה לשנתיים, ובגיל שנתיים, בדרך כלל, יכול התינוק להרכיב משפט פשוט בן שתי מילים. הנסיבות הסביבתיות שציינת עשויות להשפיע על התפקוד השפתי. העניין הראשון הוא חשיפה ל - 2 שפות בבית, אך כל עוד ההקשר שבו מופיעה כל שפה הוא עקבי (לדוגמא, אבא ואמא דוברים רוסית באופן קבוע ואילו הטלוויזיה בעברית) הילד אינו אמור לחוות בלבול, כי אם לרכוש שתי מערכות שפתיות במקביל. העניין השני נוגע ללידת אח - חוויה רגשית העלולה להשפיע במידת מה על התפקוד השפתי. אם הבחנת בשינויים התנהגותיים נוספים בייחוד בקשר ביניכם, ייתכן שהם נוגעים לכניסתו של תינוק נוסף למשפחה. לדברייך, הילד חברותי, מסוגל לתקשר בדרכים בלתי מילוליות, ומתקרב לאחרים לא רק למטרות פונקציונאליות וסיפוק צרכים מיידיים, אלא גם על מנת ליהנות ממשחק ומקשר רגשי. כל זאת מרמז, לפחות בהווה, על התפתחות תקינה מבחינה חברתית ורגשית, בניגוד להפרעה בספקטרום האוטיסטי. יחד עם זאת, ברור כי לא ניתן לאבחן ילד מבלי לפגוש אותו ואת הוריו. ליקויים בהתפתחות שפה עלולים להיות קשורים עם גורמים שונים, כגון: ירידה ניכרת בשמיעה, הפרעות קשב וריכוז, סיבות רגשיות ועוד. בנוסף, גילו צעיר מאוד, לכן הכול עדיין יכול להשתנות, וגם אם יעלה איש מקצוע חשש לבעיה התפתחותית יהיה צורך לבצע מעקב בכל תחומי התפקוד. לפיכך, בשלב זה, תוכלי לפנות למכון להתפתחות הילד, לבדיקה אצל נוירולוג או פסיכיאטר ילדים ולהגיע למעקב כל מספר חודשים כדי לבחון האם הילד משיג את אבני הדרך ההתפתחותיות התואמות לגיל שלו. בברכה, ד"ר איריס שגב.

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים