pdd

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

25/02/2012 | 20:02 | מאת: לילך

הבן שלי אובחן בגיל שנה וחודשיים בpdd היום הוא בן שנתיים וארבע ונמצא בגן תיקשורתי.יש שיפור גדול מהאבחון להיום הוא עושה הכול,מבין כל דבר שאומרים לו משתף פעולה הוא משחק משחקי קופסא,הוא מכין את הכיסאות לריכוז בגן,הוא מחכה לשירים של הבוקר עם הגננת,הוא משחק תופסת עם הילדים עם האחים שלו,פשוט כמעט הכול הבעיה שלו נראה לי העיקרית זה שהוא לא מדבר חוץ מבבב אאא אבא זהו ואני רואה שהוא מתעצבן שהוא לא מדבר,בגן הגננת והקלינאית תיקשורת מאוד מרוצים ממנו יש לו פונטנציאל מאוד גבוה רציתי לדעת אולי זה יכול להיות בעית היתפתחות ולא pdd אני לא רוצה לאשלות אבל עם הוא עושה כמעט הכול ומבין ומשתף פעולה אז אולי כן ?

27/02/2012 | 22:53 | מאת: ד"ר איריס שגב

לילך שלום, בשל העובדה שבנך עדיין צעיר, יחסית, קשה לקבוע האם תתפתח השפה המדוברת ומתי. יחד עם זאת, בגילו, אמור היה לרכוש למעלה מ - 10 מילים ואף להרכיב משפט פשוט בן שתי מילים. לפיכך, ברור כי ישנו פער התפתחותי בין הפקת השפה לשאר תחומי התפקוד. הופעה של מלמול והברות מגוונות, בשילוב העובדה שהבנת השפה שלו טובה, עשויים לתרום להתפתחות הדיבור בהמשך, אך לא ניתן לדעת זאת מראש. אם לא מדובר ב – PDD אלא בהפרעה שפתית בלבד, מצופה כי הילד לא רק ישתף פעולה, כי אם יחפש אחר קשר באופן אקטיבי, יזום אינטראקציות עם ילדים וישקיע מאמץ לעקוף את הקושי השפתי בעזרת אמצעי תקשורת חלופיים, כגון: הבעות פנים, תמונות ועזרים ויזואליים, מחוות גופניות, ועוד. לעומת זאת, כאשר האיחור בהפקת שפה הוא חלק מהפרעה בספקטרום האוטיסטי, נצפה כי הילד יגלה פחות סקרנות באנשים וישקיע פחות בניסיונות לתקשר וליהנות מחברת אחרים. היות ובנך אובחן בגיל צעיר מאוד כ-PDD והיום, לדברייך, התחום היחידי שנשאר בפער הוא הפקת שפה, חשוב מאוד לנצל את התקופה הקריטית הזו ולעשות עם הילד עבודה מאומצת, שתדביק את הפער עד כמה שניתן. התייעצי עם קלינאית התקשורת העובדת עימו בגן האם יש מקום לעבודה פרטנית אינטנסיבית מחוץ לגן. בברכה, ד"ר איריס שגב.

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים