נגישות
נגישות

גניבה

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

08/12/2013 | 09:53 | מאת: עדי

שירלי שלום, אני יועצת בתיכון ואחת המורות פנתה אלי בשאלה מה לעשות: היא מעסיקה את אחת התלמידות בעבודות ניקיון אצלה בבית ואותה בת גנבה לה תכשיט, מה עליה לעשות? איך לפנות בשיחה? איך אפשר להביא אותה להודות ולהחזיר תוך כדי שמירה על כבודה? תודה!

עדי שלום רב, מדוע מורה מעסיקה תלמידה שלה ? הבעייתיות כאן הינה מורכבת ומסועפת, מעבר לשיחה בין עובד למעביד. האם המורה קיבלה אישור על כך מהנהלת ביה"ס ? האם המורה קיבלה את אישור ההורים ? האם היא בטוחה מעל כל ספק שאותה תלמידה היא הגנבת – יש לה הוכחות לכך? המורה לקחה על עצמה אחריות מאוד גדולה בהעסקת תלמידה, ולכן היא חייבת לשלם על כך את המחיר ככול שיהיה (גם אם כוונתה הראשונית היתה טובה). כלומר, ניתן לפנות להנהלה או להורי הילדה ולבקש את עזרתם. איני חושבת שהדרך הנכונה היא לפנות לנערה ולסגור זאת ללא מעורבותם של המשפחה. יחד עם זאת, אני מסייגת את דברי, אם יש חשש לפגיעה של המשפחה בנערה, אי לכך יש לפעול בדרך אחרת לפתרון הבעיה או לספוג את גנבת התכשיטים, ולהבא לא להעסיק קטינים ללא אישור הורים ובטח לא תלמידים. שירלי

08/12/2013 | 21:18 | מאת: לילך

הילדה היא לא הנושא כאן, אבל ממש לא בסדר, היא המורה שמעסיקה תלמידה בביתה, תוך שבירת יחסי מורה-תלמיד, ולבטח תוך עבירה על תקנון משרד החינוך. צריך לשבת עם המורה, להבהיר לה שהיא עשתה טעות חמורה כשהעסיקה תלמידה, וכי עליה לסיים את היחסים הלא-נאותים הללו תוך תשלום פיצויים. לדעתי מדובר במקרה שעלול להגיע לתביעה משפטית, ויש צורך לערב את הנהלת ביה"ס כדי לחשוב איך מתתמודדים עם טיפול במקרה. לגבי הגניבה, שהמורה תקבל החלטה בעצמה. אני במקומה הייתי מורידה פרופיל ומקווה שהסיפור יגמר רק בשרשרת ולא באובדן רישיון עבודה ופיטורין. היחסים שבין מורה ותלמיד הם יחסים של כבוד ושל סמכות, והעסקת תלמידה היא מעשה שלא יעשה.

מנהל פורום ייעוץ חינוכי