גניבת חפצים

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

20/02/2012 | 08:11 | מאת: תמר

ביתי הבכורה בכתה א. לפני מספר שבועות שמתי לב שהילדה התחילה להביא הביתה ציוד שלא שייך לה, כמו טושים מיוחדים, דבק של נסיכות ועוד חפצים דומים, תמיד מיוחדים שלה אין. בכל פעם ששאלתי אותה היא אמרה לי שחברה השאילה לה ואח"כ היא התחילה לספר שהיא "מוצאת" דברים. צחקתי עם בעלי ואמרתי לו שהילדה קלפטומנית... עד שיום אחד המורה ביקשה שניצור עימה קשר ודיווחה לנו שגם היא שמה לב לתופעה. המורה הציעה לי לפנות ליועצת ביה"ס ולהתייעץ איתה כיצד להתמודד עם הבעיה אבל אני מעדיפה שלא לעשות זאת. אציין כי בכל פעם שמצאתי חפץ שלא שייך לביתי ביקשתי ממנה להחזירו או לילד שהוא שייך לו או למורה, במקרה שהיא לא יודעת למי שייך החפץ שהיא "מצאה". בנוסף הסברתי לה שאני מאוד כועסת כשהיא מאבדת חפצים כך שבטח האמהות האחרות כועסות על ילדיהן כשהם מאבדים חפצים. אשמח לתגובתך לעניין.

לקריאה נוספת והעמקה

תמר שלום רב, ילדים בכיתות הנמוכות נוטים לפעמים לקחת חפצים, שאינם שייכים להם מתוך בלבול או מתוך רצון, "שיהיה להם גם...". התפקיד שלכם כעת הנו ללמדה שיעור חשוב בחיים, שלא כל מה שתחפוץ בו, תוכל תקבלו בדרך זו או אחרת. יש ללמדה להסתפק במה שיש לה, ולהיות מאושרת. את יכולה לתת לה דוגמאות מתוך העולם שלך. אם היא לקחה בטעות, השאילה או מצאה בכיתה, חשוב שהיא תחזיר את החפץ לבעליו או למורה בצד ההסבר, שאלו חפצים של ילד אחר שהנם חשובים לו, כמו שעשית עד כה. כמו-כן יש להסביר לה, שאנו לא לוקחים דברים ללא רשות, ואם לקחנו דבר מה בטעות או מצאנו חפץ שלא שייך לנו, יש להחזירו לבעליו. הדוגמה שנתנת לה ממך הנה טובה מאוד, כי הסברת לה את הצד של ההורים. יש להדגיש גם את הצד של הילד, שעימו היא יכולה להזדהות. חשוב מאוד, לא לומר לה שהיא גנבת או לכעוס עליה בצורה מוגזמת, כדי שהיא לא תקבל מכך תשומת לב שלילית. יש לעודדה במקומות בהם היא מחזירה את החפצים ופועלת באחריות. כדי לשנות את התנהגותה, היו עקביים וחד משמעיים בדרך זו. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי