בן 5.4 2 בעיות

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

19/01/2012 | 12:22 | מאת: גיל

בני החל לאחרונה (חודשיים בערך) לפחד מחדרים ריקים ומחדרי שירותים גם כשהם מוארים. הוא חייב שמישהו ילווה אותו,אפילו אחותו הקטנה, וישהה איתו בשירותים עד שמסיים.בגן הוא לא הולך בכלל לשירותים כל היום...לטענתו המנורה מפחידה אותו/או רעש כלשהו. איך להתנהג? האם לדרוש ממנו ללכת לבד (ניסינו הוא פשוט מסרב) או להתעלם ו"לזרום" איתו?ניסינו גם "לגרש" את הפחד- גם לא עזר... דבר שני- תופעה מוזרה מאוד- בני היה בגן 3 שנים אותו מאוד אהב. מאז שעבר לגן חובה הוא מסרב לראות את הצוות הישן, הוא ממש בהסטריה אם אנחנו מגיעים לשם, בוכה אם אני מבקשת שיכנס כאילו מפחד. הבת הקטנה שלי שם ואני אמנם מגיעה לשם בד"כ לבד אבל לעיתים כשאין ברירה אני לוקחת אותו איתי.הצוות די נפגע מכך וזה אפילו לא נעים לי כי הן באמת מקסימות ואוהבות אותו מאוד. מה יכולה להיות הסיבה להתנהגות זו? איך כדאי לנהוג? באופן כללי- מדובר בילד רגיש שההשתלבות במקומות חדשים לא קלה לו אבל הוא מתגבר על הקושי בזמן די קצר. תודה על התייחסותך

גיל שלום רב, לכל התנהגות קיימת בדרך כלל הסיבה לקיומה – התנהגות היא כמו שפה. יש לנסות ולברר מהו הגורם לפחד זה ? האם קרה משהו ? מה יש במנורה שמפחידה אותו ? או אולי הוא ראה תוכנית טלוויזיה שגרמה לו להקשר זה. בכל מקרה יש להתייחס לכך ברצינות, ולא להקל ראש בתחושותיו. אמרו לו שאתם מבינים שיש דבר מה שלא נעים לו, ואתם פה לסייע לו. שמעו מה הוא צריך מכם, ועזרו לו. כך תוכלו לבסס שוב את ביטחונו ואת מוגנותו. כלומר, יש לשמוע מה מפריע לו, לשאול למה הוא זקוק ולפי הצורך לסייע, כמו: ללכת עימו לשרותים. גם בגן יש לבקש מהצוות ללוות אותו לשרותים ללא ביקורת על התנהלות זו, כדי שלא יתאפק כל היום. לגבי הגן – אם ההגעה לגן "הישן" דורשת ממנו השקעה רגשית גדולה, יש להשתדל לא להביאו לשם, כמו שאת עושה בדרך כלל. אם בכל זאת את צריכה לקחת אותו איתך, הסבירי לו שמטרתכם הנה לאסוף את אחותו הצעירה בלבד. הדגישי לפניו שהוא אינו חייב לדבר עם הצוות, אם לא ירצה בכך. יכול להיות שהוא נבוך מהמפגש עם צוותו של הגן ה"ישן", ואינו יודע להתמודד עם מצב זה. גם כאן יש לראות מה מפריע לו, ולסייע לו להרגיש בטוח וטוב עם עצמו. ניתן לבקש מהצוות להניח לו לנפשו. בטוחני שצוות מיומן לא יעלב מבישנותו או מהתנהלותו של הילד. יש לשים לב ולהשתדל לא להעביר לילד מסר (לא בגלוי ולא בסמוי), שרגישותו הנה קושי או בעיה, כדי לא לפגוע בדימויו העצמי בעתיד. ניתן לשקול מתן מענה רגשי, כמו: תראפיה באומנות או בתנועה. כל טוב , שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי