מחפשת עצה

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

11/03/2019 | 17:13 | מאת: אילנה

הי שירלי, מצאתי את הפורום שלך דרך האינטרנט ותהיתי אם תוכלי לעזור לי : אני גננת מחליפה בצהרונים וישנה בעיה שאני נתקלת בה שוב ושוב ולא בטוחה שאני עושה את זה נכון: ייתכנו פעמים שאני יושבת עם הילדים בני 4-5 במפגש,וילד מפריע במפגש ,הדבר הנכון מבחינתי לעשות זה להוציא אותו מהמפגש, שישב בצד ולא ישתתף במפגש (כדי שילמד לא להתנהג ככה וגם בעצם יהווה דוגמא לשאר הילדים שאם הם ידברו ללא רשות הם ייצאו החוצה מהמפגש). הבעיה היא:שנדיר שקורה שהילד/ה מסכימים לצאת מהמפגש מרצונם .אני כן אומרת לו "אם את לא יוצאים עד שלוש (ואז אני סופרת לו),ויושב "פה" (מראה לו איפה),אתה ללא תשתתף במפגש". קרו פעמים שבאתי לאותו הילד ובעדינות מירבית אני הזזתי אותו מהמקום,אך גם כשעשיתי זאת הוא כל הזמן חזר חזרה למקום שלו במפגש או עשה בלגאן במקום אחר בגן. רציתי להכביד עליו את העונש בכך שאמרתי לו שאם הוא ימשיך ככה במקום לשבת איפה שהראיתי לו,אז גם לחצר הוא לא ייצא, מה שלא עצר אותו להמשיך להתנהג כרצונו. אני חושבת ותקן אותי אם אני טועה,שבמקרה שאותו ילד לא יושב בצד איפה שהראיתי לו כמו שצריך ,בין אם הוא חוזר למפגש לשבת(וממשיך להפריע) ובין אם הוא בוחר להשתולל במקום אחר בגן,אני צריכה להמשיך בשלי מבלי להתייחס אליו,ופשוט עם הזמן לא להוציאו לחצר ו או לתת לו את המשחקים הספציפיים שהוא אוהב בגן,וכך הוא יילמד. האם אני צודקת בחשיבה שלי? אין לי מה לעשות אחרת ברגע שהוא לא מסכים להירגע ולשבת בצד מחוץ למפגש? סיטואציה נוספת שרציתי לשאול לעצתך-היא גם,במצב בו הילד מתפרע ולא מקשיב,כשאני בוחרת לדוגמא לא לתת לו לשחק במשחק מסויים או לא לצאת לחצר,האם נכון במקום זה להתעקש שהוא יישב על הכסא (בהגיון שלי כאן זה הניצחון שלי עליו),או שהוא לא יוצא לחצר כעונש,אבל בתוך הגן אני כן אתן לו לשחק במשחק אחר ,כי אולי הציפייה שבאמת הוא ישב על הכסא היא לא ריאלית וצריך שיהיה הגיון גם בעונש עצמו מהבחינה הזו? תודה רבה!!!!

אילנה שלום רב, ריגשת אותי בדאגה שלך לילדים , וברצון שלך לחנכם בהתנהגות חיובית. בחינוך ילדים אין מקום של ניצחונות או של מאבק כוח. צריך ראשית להבין מה המטרה של הילד. בבסיס כולם חוצים להשתייך ולהיות חלק מהקבוצה גם אם זה דרך התנהגות בלתי הולמת כמו בדוגמאות שנתת. מכיוון שאת כבר יודעת ומכירה את התנהגותם של הילדים, הייתי מציעה לקחת לשיחה את הילד ולעודד אותו רבות בכוחותיו, למשל: ראיתי שאתה אוהבת לעזור לחברים, אתה ילד שמסתדר עם ילדים אחרים, אתה מאוד מצחיק ועוד. לאחר מכן לשקף את הקושי - אני מבינה שקשה לך במפגש - בוא נחשוב מה קשה לך. אם הילד לא יודע במה להתמקד, תציעי הצעות- למשל, קשה לך לחכות בסבלנות לתור שלך?, אתה רוצה תמיד לומר את התשובה ראשון? אתה פחות אוהב את המפגש? וכו' כשתמצאו יחד את הסיבות, חשבו על פתרון, כמו: לצאת לשטוף פנים, לעצום עיניים , לקבל ממך מבט מחייך ועוד. חזקי אותו שאת מאמינה בו, שהוא ילד טוב ושאת רוצה שיהיה עם כולם. במידה ואינו משתף פעולה, תאמרי לו שהפתרון אינו עובד, שלא תוותרי עליו ושתחשבו על פתרון שכן עובד. הפטנט כמו שהבנת הוא מיקוד בכוחות של הילד בצד עידוד רב. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי