ילדה בת 12
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום יש לי ילדה בת 12 שמרבה לשקר בכל נושא למרות שהוסבר לה שהאמת היא הדבר הכי טוב להגיד אפילו אם נעשתה טעות אנו לא כועסים אלא נתמוך ונעזור.ובנוסף הילדה אובחנה עם בעיית קשב וריכוז מקבלת ריטלין והגיעה לבית ספר חדש ובכיתה לומדת אבל חוזרת הביתה ולא שמעה שהמורה הודיעה על מבחן .אנו צריכים לגלות ע"י הודעה או תזכורת מחברים או מורה לא ניראה לי שבגיל כזה אנחנו ההורים צריכים להתערב בקטע של חברים ולבדוק דברים כאלו.אינני יודעת כיצד להתמודד אפשר לומר גם מיואשת שגם צריך לעודד אותה וגם להכין אותה למבחן ולדאוג לשיעורים שהכינה שיש מצב שגם על זה היא שיקרה מצפה לתשובה תודה
שלום אורלי כמו בהרבה התנהגויות אחרות, חשוב מאוד להבין מה המוטיבציה שעומדת בבסיס השקרים? גם אם על פניו זה נראה שהיא משתמשת בשקרים כדי להימנע מעבודה קשה, לרוב זו אינה הסיבה המרכזית לשקרים. לשקר יש תפקיד שהוא ממלא, זה יכול להיות שמירה על ערך עצמי, התמודדות עם ציפיות של הסביבה, הימנעות ממפגש עם כישלון וכד'. בנוסף להסברים החשובים על השלכות השקרים ויתרונות אמירת האמת גם היא לא נעימה, במקרה שלכם אני מציע לפעול בכמה מישורים: להמשיך ולהסביר, ובמקביל ליצור אווירה לא שיפוטית ופתוחה בבית. למקד את המחמאות והחיזוקים שלכם על פי מבחן הדרך ולא על פי מבחן התוצאה. לא חשוב הציון שהיא מקבל או אם התשובה שנתנה בשעורי הבית נכונה או לא. העיקר זה המאמץ וההשקעה, נסו לתגמל אותה ללא קשר לתוצאות. התמקדות בדרך מפחיתה את הלחץ ומעניקה לילדה כלים נכונים וטובים יותר לפיתוח המיומנויות להן היא זקוקה עכשיו ותזדקק להן בעתיד. באופן הדרגתי, יש להעביר את האחריות על שעורי הבית והמבחנים אליה. לא רק בזה שאתם מסירים את הפיקוח שלכם, אלא בזה שאתם קובעים איתה דרכים בהם היא מוודאת ובודקת מה המטלות שהיא צריכה להתארגן מולן. כך למשל היא יכולה כל יום בשעה קבועה להתקשר לחברה ולבדוק מה השעורים, בהתחלה אתם תהיו לצידה ואחר כך היא תעשה זאת לבד. כל עוד האחריות תישאר שלכם, המוטיבציה שלה לביצוע המשימות תהיה חיצונית שתלויה במעורבות ובתגובה שלכם. גם אם היא תשכח, תתעצל או כל דבר אחר, חשוב לא להישבר ולהבין שעכשיו זה הזמן ללמד אותה לקחת אחריות. גם אם זה אומר שהיא תגיע ללא שעורים או לא מוכנה למבחן. אתם שם כדי לסייע לה אבל לא כדי להחליף פונקציות שהיא אמורה למלא. אתם יכולים לעזור לה לפי בקשתה. כשהיא לא אומרת אמת בנושאים אחרים, אתם יכולים להגיב בחיוך שקט שיבהיר לה שאתם מבינים שזו לא האמת אך מתייחסים בסלחנות. אתם יכולים להיעזר ביועצת בי"ס, או בכל גורם מקצועי אחר כדי לבחון ולהבין את הקשיים איתם היא מתמודדת ברמה הלימודית. לנסות ולהתאים את אופן הפעולה שלכם ואת נקודות המעורבות שלכם לפי קשיים אלו. באופן כזה אתם תוכלו לשמור את רמת הציפיות שלכם בטווח אליו היא יכולה להגיע ולא מעבר לזה. ציפיות לא ראליות מייצרות חווית כישלון וייאוש, ומקדמות הימנעות ופגיעה בדימוי העצמי. לחזק ולשבח אותה על כל התנהגות התואמת את העקרונות הללו. חשוב לשים דגש גדול על ההצלחות שלה. חוויה של הצלחה תעניק לה ביטחון בדרך. בהצלחה קובי