אילמות סלקטיבית

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

28/04/2013 | 13:57 | מאת: אינה

ליאת/ קובי שלום, יש לי ילדה בת שנתיים וחצי אשר מדברת בבית עם בני המשפחה ובבית של אמי אך מסרבת לדבר בגן או עם כל אדם "זר" שמגיע אלינו הביתה.בגן היא משתתפת בכלל הפעילויות באמצעות תקשורת בלתי מילולית לעיתים קריאות שמחה אך ללא מילים. הייתה פעם אחת שהגעתי לגן והיא נתקלה בילד הוא בכה והיא לא היא כאילו שומרת את הבכי בפנים ואז היא רצה אליי ובכתה אבל באופן קיצוני יותר מהרגיל... בתקשורת הבלתי מילולית אני מרגישה שחל שיפור ניכר, פעם לדוגמא בגן שעשועים היא הייתה ממש נצמדת אלי ולא מתקשרת היום אני מרגישה שקל לה יותר להיפתח, גם עם אנשים שמגיעים אלינו הבייתה. מאט קשה להגיד מתי התופעה החלה כי עד לא מזמן היא לא ידעה לדבר אבל מגיל שנה וחצי עד כמעט שנתיים היא הייתה במשפחתון ושם אני חושבת שהיא כן תיקשרה כי הגננת הייתה אומרת שהיא אומרת לה דברים ברוסית והיא לא מבינה והסברתי לה שזה ג'יבריש ולא רוסית. בהמשך עברנו דירה והיא נכנסה לגן חדש אשר נסגר לאחר כחודש וחצי (שם לדעתי היא לא דיברה ופחות תיקשרה) וכעת היא בגן חדש מסוף אוקטובר, היא הולכת לשם בשמחה, משחקת אומרת שהוא מוצא חן בעינייה אך לא מדברת. הגן הקודם ככל שידוע לי נסגר בגלל סיבות טכניות עם המועצה ולא ידוע לי על שום דבר שקרה שם לילדים אך מצד שני גם לא הרגשתי שטוב שם לאלין אך ייחסתי את זה לתקופת ההסתגלות. היא נפרדת ממני בבוקר די בקלות אם כי יש לה מטפלות מועדפות. אין טראומה בעבר שידועה לי. עד גיל שנה וחצי היא היתה בבית עם אמא שלי. עם ילדים אני כן שומעת פה ושם שהיא אומרת מילים בודדות, אך עם ילדים שהיא מכירה זמן רב, אחרת היא מתקשרת דרכי. מה היית מציע לעשות? מה כוללים טיפולים לילדים עם אילמות סלקטיבית? לדעתי הכי נכון שהטיפול יתבצע דרכינו ההורים שינחו אותנו ואני אייסם את זה בסביבה הרגילה של הילדה, לדעתי גם בגיל הזה ילד מבין שהוא באיזושהי סיטוציה לא רגילה (בטיפול) אם באנו לבקר מישהי אז למה רק אמא שלה בבית? למה הכל סובב סביבה? וכו' הבנתי מהאינטרנט שמדובר בהפרעה שהיא על רקע חרדה וכך גם אני מרגישה, אני חושבת שמסגרת טיפולית יכולה להעמיק את החרדה ואני גם לא כל כך מצליחה לחשוב על תוכנה.מה אתם הייתם מציעים? מאיפה מתחילים? למי לפנות? האם יש מישהו בצפון שאתם יכולים להמליץ עליו שהוא מומחה בסוג כזה של הפרעות? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
28/04/2013 | 18:33 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אינה, את משתמשת במונח אבחנתי מובהק ("אילמות סלקטיבית") לתיאור תופעה שלא אובחנה מעולם ע"י איש מקצוע. בתך עדיין צעירה מאד, וממילא יכולתה לעשות שימוש גמיש בשפה עוד מוגבלת. יכולים להיות הסברים נוספים לאותן התנהגויות ממש, ולכן רצוי לברר היטב במה אנחנו רוצים לטפל, ומהי הדרך לעשות זאת. המלצתי היא לבקש מרופא הילדים שלכם הפנייה למכון להתפתחות הילד, ושם לבקש הערכה של פסיכולוג התפתחותי וקלינאית תקשורת. מדובר באנשים מקצועיים ומנוסים מאד, שיוכלו לאתר את הקשיים ולהמליץ על דרך טיפול רלוונטית. דרך נוספת היא להתייעץ עם קלינאית תקשורת באופן פרטי, אך עם כזו שמנוסה בעבודה עם ילדים בגיל הרך, או בילדים עם קשיי תקשורת. בהצלחה ליאת

28/04/2013 | 23:09 | מאת: אינה

שלום ליאת, את המונח הזה הבאתי מזה שדיברתי בטלפון עם מכרה שהיא פסיכולוגית ילדים והיא אמרה לי שהיא חושבת שזה זה. העניין הוא שהיא פחות מתעסקת בתחום הזה ספציפית לכן הצגתי את שאלותיי בפורום. את אומרת שמה שאני מתארת יכול להיום ביטוי של עוד הרבה דברים, כמו מה למשל? מה פחות או יותר כולל האיבחון ההתפתחותי, אני מנסה להבין לקראת מה אני הולכת לפני שאני נותנת לילדה שלי להיות נוכחת שם... למה זה קשור לקלינאית תקשורת היא יודעת לדבר יפה, היא כבר אומרת משפטים שלמים עם מילות קישור, רבים יחיד זכר נקבה וכו', קלינאי תקשורת מתעסק גם בפן הרגשי?

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים