התנהלות צוות חינוכי
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, אני אמא של אורי, ילד בכיתה ז. מעולם לא היו ענייני אלימות איתו עד כה. מידי פעם פטפוטים שהחלו לאחרונה ופסקו מייד בעקבות עירנות ומעקב שלנו ההורים. היום סיפר לי אורי כי 5 דקות לפני סוף השיעור שמה לו תלמידת כיתתו רגל פעמיים. בפעם הראשונה התנצלה התלמידה ובפעם השנייה נפל בני על הגב, נחבל בידו וקיבל מכה גם בראש. כשהיה שכוב על הריצפה בעט בתלמידה. התלמידה בכתה והמורה שנכנסה ראתה את התלמידה בוכה ומסוגרת כל השיעור, מייד ביקשה מאורי לצאת לרכזת. הרכזת שלימדה בשיעור לאחר מכן, ביקשה מאורי להשאר שיעור שלם מחוץ לכיתה ללא בירור משום שלימדה בכיתה אחרת. בתום השיעור שוחחה 5 דקות עם בני ולאחר שסיפר כי התלמידה שמה לו רגל אמרה הרכזת כי איננה מאמינה שהיא תעשה זאת. היא אמרה שתשוחח על כך עם המחנכת והיא תעדכן את ההורים. צר לי מאוד שזה הבירור שנעשה בבית הספר, הרכזת השאירה את בני מחוץ לשיעור שאחריו ללא השגחה כשהיא עצמה לימדה. אורי הסתובב בפרוזדור. הוא חש חוסר צדק מוחלט, לא מאמינים לו, משום שהתלמידה היא שקטה באופייה ולא מתאימה לה התנהגות כזאת. על פי חוזר מנכ"ל אסור להוציא תלמיד מן הכיתה ללא השגחה. זהו איסור חמור מאוד. מחר אני נפגשת עם הרכזת ואני אשוחח על כך עם הרכזת והמחנכת. ןאוליי אתלונן על כך במשרד החינוך. מה דעתך?
שלום רב, אני מבינה את כעסו ועלבונו של הילד, ומבינה גם ללבך. הצדק - אם בכלל ישנו כזה - לא תמיד גלוי לעינינו, ותלוי פעמים רבות בנקודת מבטו של הצופה. את, כמובן, יכולה להתלונן במשרד החינוך, ואולי גם תלמדי את צוות ביה"ס לקח הגון. השאלה היא מה מטרתך. האם את מבקשת ללמד את הלקח? להעניש? לפגוע במי שפגע בבנך? הנכונות לקבל את העובדה שכולנו טועים, יכולה להוביל אותך להחלטה שונה, ולהביאך לשיחה עם צוות ביה"ס ממקום פחות לוחמני ויותר תקשורתי. עמדה כזו יכולה להוביל להתנצלות, לשינוי הגישה כלפי בנך, ולהמשך הידברות בינך לבין הצוות. כדאי לזכור שצוות בית הספר צריך לתת מענה לאין-ספור תקריות במשך היום, בזמן אמת, מתוך ניסיון אמיתי לשמור על התלמידים ולמגר תופעות של אלימות והרס. במלחמה הזו יש לפעמים גם קורבנות שווא, מעצם זה שכולנו בני אדם וכולנו יכולים לטעות. אל תוותרי על בירור אמיתי ונוקב, אך נסי לחשוב על המטרות שלך בטרם תפעלי. בברכה ליאת