תלמיד כיתה י

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

21/01/2012 | 21:49 | מאת: מחנכת של תלמיד

אני מחנכת שנה שלישית לתלמיד pdd הלומד בכיתה רגילה. השבוע בדרך אגב שוחחה איתי מורה ללשון על התלמיד שאיננו מגלה יחס טוב כלפיה. כשהיא נתנה הוראה לעבוד על פי שיטה מסויימת העיר תלמיד כי הוא איננו מבין ואז התפרץ התלמיד pdd ואמר: למה את לא מסבירה לו. הרבה פעמים הוא מתייחס בזלזול לסייעת הצמודה שלו. נותן לה מרפק כשהיא מתערבת, או כועס עליה כשהיא מנסה לעזור. שוחחתי עם הסייעת והתרשמתי כי היא די מתירה לו להתייחס אליה כך. המורה ללשון אמרה כי בשיעורים הוא ממלמל הרבה קללות כשמשהו לא ניראה לו. לאחרונה פנה למזכירה לקבל שירות והמזכירה כעסה עליו כשהגיב בחוסר סבלנות ללא כל יכולת לראות את הזולת. זו השנה הרביעית שהוא אצלנו והוא מקבל 2 פעמים בשבוע שיעורי שילוב עם מדריכת pdd שמקנה לו כישורים חברתיים. גם אליי מתייחס מעט בעצבים כאשר כועס והוא מרבה למלמל קללות. אין לו בעיה לדבר לידי שבא לו להרוג את x מהכיתה כי הרגיז אותו או לפגוע בy שעצבן אותן. בשיעורי מתמטיקה ואנגלית הוא מתיישר כמו סרגל כי המורים שם מאוד פדנטיים במשמעת ולכן שם הוא לא בודק את הגבולות. נדמה לי לפעמים כי יש לו באיזה מקום בעיית משמעת עם קשיי תקשורת. כיצד ליישר את ההדורים עם המורים והתלמיד וכן עם הסייעת? או גם המזכירה? חשוב לי לומר כי ניתנה הדרכה לכל המורים המקצועיים על אופן הטיפול וההתייחסות אליו וכן גם למזכירה אך נידמה לי כי התלמידים לא כ?כ יקבלו זאת למרות שגם הם מיודעים על הפרעתו מה דעתך? כיצד לנהוג? לשוחח על כך עם האם ולברר מה קורה שם? לערב את היועצת? אחרי הכל תהליך של 3 שנים במהלכם קיבל כילים להתמודדות לא ניתן לדעתי לוותר על התנהגות לא נאותה?

לקריאה נוספת והעמקה
22/01/2012 | 00:14 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום לך, אם הבנתי נכון, את יוצרת בהתייחסות שלך אל התלמיד הפרדה בין הקשיים התקשורתיים והכישורים החברתיים הפגועים (שהם חלק מהפרעת pdd) לבין בעיות המשמעת שלו. אני מניחה שאת שואלת אם יש מקום להתייחס לבעיות המשמעת בפחות סלחנות או בנפרד ואחרת ממה שנהוג כלפיו כרגע. pdd (הפרעה התפתחותית רחבת היקף) - כשמה כן היא, ולכן אני בספק אם ההפרדה שאת עושה תקפה. אין זה אומר שצריך להרשות התנהגות תוקפנית או פורקת עול, אך זה אומר שיש להתייחס אליה ולטפל בה בשונה ממה שאנו עושים עם ילדים רגילים. לכן, אם את חושבת שיש כאן נושא המחייב פעולה - ואולי אפילו סנקציה - חשוב לעשות זאת לאחר התייעצות עם אנשי הצוות ועם אנשי המקצוע המטפלים בו, לאחר שיקול דעת והבאה בחשבון של כל ההשלכות (עליו ועל חבריו לכיתה). בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים