שלום כיתה א'

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

19/05/2009 | 07:24 | מאת: דניאלה

ליאת שלום בתי עולה בשנה הבאה לכיתה א'. היא ילדה חכמה בעלת קליטה טובה והגננת שלה אמרה לנו שהיא מוכנה ושהיא ברמה טובה. אבל.....אמהות רבות מהגן החלו במין "פאניקה" כזו ורשמו את ילדיהם לכל מיני חוגים בסגנון "הכנה לכיתה א'", "חוג אנגלית" ועוד. אני קניתי לה חוברת הכנה שהיא עשתה אותה די בקלות והשאלה שלי אם להצטרף לזרם או שאין צורך להיכנס ללחץ. תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
19/05/2009 | 11:32 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום דניאלה, כיתה א' מוקדשת רובה ככולה לרכישת מיומנויות הלמידה הבסיסיות, כשהחשובות בהן הן הקריאה, הכתיבה וראשית החשבון. כיום, כך כולנו יודעים, ילדים רבים מגיעים לביה"ס כשהם כבר קוראים קצת (או יותר) וכותבים ברמה בסיסית, ומצליחים לבצע פעולות אריתמטיות פשוטות. הניסיון מלמד שילדים בריאים ובשלים, רוכשים מהר מאד את המיומנות הזו, והפערים בינם לבין "הקוראים והכותבים כבר בגן" מצטמצמים ונסגרים מהר מאד. את יודעת, פעם ב'חדר', למדו תינוקות של בית רבן את הקריאה והכתיבה כבר בהיותם בני שלוש-ארבע, מה שמעיד על כך שהיכולת הטכנית קיימת כבר אז. ההחלטה לדחות את הכניסה לביה"ס עד גיל 6 נשענת על הרעיון שלצורך למידה יעילה נדרשות מיומנויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות, שהן מעבר להיבטים הטכניים של הקריאה והכתיבה. לכן, אני מאמינה בכל לבי שקורסי ההכנה לכיתה א' מועילים וחשובים בעיקר למארגנים שלהם, ונועדו להרגיע הורים חששנים ולתת להם תחושה שעשו הכל כדי לתת לילדיהם תנופה לקראת הרגע הדרמטי של הראשון בספטמבר. הכנה טובה לכיתה א' כרוכה בפיתוח מיומנויות מוטוריות (הרבה משחקי חדר ומשחקי חוץ, ציור, גזירה, שחייה, משחקי כדור, וכד'), מיומנויות חברתיות (מפגשים תכופים עם חברים, השתתפות בחוגים המתאימים לגילם, התמודדות טובה גם עם מבוגרים מהמשפחה ומחוץ לה) מיומנויות רגשיות (יכולת לשאת תסכול ואכזבה, יכולת לדחות סיפוק, לקבל מרות, להיפרד מההורים לכמה שעות, לשלוט בכעס ובדחפים התוקפניים ממבלי לגלוש לאלימות, וכיוב'), ומיומנויות קוגניטיביות (מפגש עם תכנים מהסביבה הקרובה והרחוקה באופן שכלי ומילולי, שמיעת סיפורים, ביקור בהצגה/ספרייה/שמורת טבע/מוזיאון לילדים/או כל מקום אחר שיעורר סקרנות והזדמנות למחשבה ושיח). סביבה טובה ומטפחת (גן ילדים ובית) יכולה להעניק לילד את כל אלה (או כמעט את כולם), מבלי להיכנס להוצאות מיותרות. כדאי לזכור שילד שקורא או כותב מוקדם אינו בהכרח ילד חכם יותר או מוצלח יותר. גם לא מי שלומד אנגלית מגיל 4. את ודאי מבינה מכל זה, שהמלצתי החמה היא לא להצטרף לזרם, ובוודאי לא להיכנס ללחץ. קיץ נעים ומהנה ליאת

19/05/2009 | 11:58 | מאת: דניאלה

תודה רבה כרגיל עזרת לי בתשובותיך המקצועיות.

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים