ילדה מצטיינת
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
ביתי לומדת בכיתת ז מצטיינים. היום התקשרה המחנכת וסיפרה שביתי נשכה-נישקה ילדה אחרת מהשיכבה פעמיים בשתי הפסקות שונות. בשיחה עם המחנכת אמרה ביתי שכולם עושים את זה בשיכבה וזה בסדר. ובמשפט אחר אמרה גם לי עשו את זה וזה כאב. בהמשך סיפרה ביתי כי יש מקרים בהם היא נעדרת שליטה ועושה דברים. היא סיפרה כי היא רוצה שהיועצת תעזור לה לשלוט בעצמה. שאלתי אותה האם הייתה עושה זאת לחברתה הטובה אמרה לא. כששמעה ביתי את העונש שקיבלה יצאה מגידרה: השעייה ליומיים. ביתי תלמידה מצטיינת בלימודים, ילדה טובה, אני שואלת איך פוגעים כך בלימודיה של תלמידה כזאת. אני מבינה שבשיעורים היא מלאת חיים, עוזרת לכולם ואיכפתית.ביתי נכנסה להיסטרייה כששמעה שהיא מושעית ליומיים. היא החלה לבכות בהסטרייה, אמרה שאיננה מצליחה לנשום, והתייפכה בבכי. צוות בית הספר היה עיקש בדעתו לגבי העונש המוטל וציין כי ורה לא מבינה את משמעות מעשיה, ואיכפת לה רק מהפגיעה שלה בלבד ולא מהתלמידה הנפגעת. גם אני שמתי לב לכך שביתי התנצלה מעומק ליבה אך זה לא עזר. כיצד אוכל לסייע לביתי?
שלום לך, כיום, בתי הספר מגוייסים מאד למלחמה בהתנהגויות אלימות, והם אינם מגלים סובלנות לפגיעה אלימה, גם כשהיא נעשית כחלק ממשחק. בעיני, המגמה הזו מבורכת, וחשוב שהילדים יהיו מודעים לה, וייאמצו את קוד ההתנהגות הנדרש. לכן, כדי לעזור לבתך תוכלי לחדד אצלה את ההבנה שלכל התנהגות שלה יש תוצאה, ושעליה לגלות אחריות ולקבל על עצמה את הסנקציה "כמו גדולה". הזכירי לה שהיא אולי תפסיד שני ימי לימודים, אך תרוויח שיעור חשוב הרבה יותר, שיעור לחיים. בברכה ליאת