פרידת הורים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

14/05/2011 | 16:26 | מאת: שירן

שלום, אני ובעלי עומדים להיפרד. יש לנו 2 ילדים בני 10 ו- 7. בעלי ישהה בחו"ל במסגרת תפקידו במהלך השנה הקרובה ויגיע לביקורים אחת לכמה חודשים. כיצד עלינו לבשר זאת לילדים? הם אמורים כעת להתמודד עם הבשורה על פרידת הוריהם וכן עם העדרו של אביהם. באופן עקרוני היינו אמורים להצטרף אליו לשהייה בחו"ל ובשל המצב אני אגדל אותם לבד בארץ בשנה הקרובה. מצב קשה, מה עושים? מה אומרים לילדים? תודה מראש!

14/05/2011 | 19:39 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום שירן, אכן קשה ולא נעים, אך זו המציאות שלכם, ואיתה ייאלצו הילדים ללמוד להתמודד. אני נוטה להאמין כי אין צורך ואין טעם להסתיר מילדים את האמת, בעיקר במצבים בהם ממילא ייחשפו לתוצאותיה. במקרה של ילדים צעירים, רצוי להישאר ענייניים, ולהעביר את המסר בפשטות תוך היצמדות לעובדות של ה'כאן ועכשיו'. לא מוכרחים לפרוש אופק הרחק קדימה, ולדבר על מה שיהיה, אולי, בעתיד. היצמדו למידע החיוני והפשוט ("אבא ואני החלטנו להיפרד... לא נוכל לנסוע יחד לחו"ל כפי שתכננו.... אנחנו נגור פה, ואבא יסע, ויבקר אותנו מדי פעם... זה יהיה לנו קצת קשה בהתחלה, אבל אנחנו נהיה בסדר."). חשוב מאד מאד להטות אוזן למה שהילדים שואלים. לעיתים קרובות הם מוטרדים ופוחדים מדברים שאינם מטרידים או מפחידים אותנו, המבוגרים, וחשוב להיות מודעים לכך. הקשיבו להם, והשתדלו להשיב להם בכנות. מותר לנו לומר גם משהו כמו "אני עוד לא יודעת, כרגע, אבל אני בטוחה שיימצא פיתרון. אבא ואני ממשיכים לשמור עליכם ולדאוג לכם, ואתם תהיו בסדר". שולחת לך כוחות ועידוד, ותקווה שאכן יהיה בסדר. זה בודאי לא הולך להיות קל. חזקי ואמצי ליאת

15/05/2011 | 09:00 | מאת: אמא

אביהם של 2 ילדי עזב את הארץ מספר חודשים לאחר גירושינו.מאז אני מגדלת אותם לבד אך הוא בא לבקר הרבה מאוד ומדבר איתם בטלפון ובסקייפ כמעט כל יום. הילדים היו אז בני 8 ו-11. אמרנו להם את האמת הפשוטה ובלי כל התוספות שאינן מעניינות אותם. הם מתגעגעים אליו מאוד וזה קשה אבל הם מתפקדים מצויין ומאושרים.

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים