שינוי בהתנהגות בבן 4

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

08/11/2010 | 21:25 | מאת: סיגל

שלום ליאת, יש לי ילד בן 4 , ילד מקסים וחכם שמבחינה שכלית מפותח יותר מבני גילו(מזהה את כל האותיות ומתחיל אפילו לזהות הברות, העניין הוא שיש הבדל גדול בין האינטלגנציה השכלית לרגשית וזה מתבטא מאוד לאחרונה , הוא עבר השנה מגן פרטי בו היה כשנה לגן מועצה, ויש לו בעיה איך לגשת לחברי ולשחק , הוא מציק להם , מפרק להם מה שבנו וכל מיני "מעשי קונדס" כניראה על מנת למשוך את תשומת ליבם, הוא נעשה די חוצפן לאחרונה גם בבית וגם בגן וזה אומר שימוש במילים לא יפות כמו "סתומה" שהוא קרא לסייעת או שאם אני מעירה לו אז הוא חוזר אחרי כל מילה שלי במן זלזול, לאחרונה יש לי כמעט כל יום שיחה קצרה עם הגננת על מה הוא עשה היום , היום למשל נשך ילדה אחת (פעם שנייה בשבועיים האחרונים את אותה ילדה) וזה חדש מאוד נושא הנשיכות. כל הערה שמעירים לו הוא מיד אומר "לא חבר שלך" "אני ארביץ לך" "אחליף אותך" וכו'. אני חייבת לציין עניין חשוב , יש לו בבית אח בן 9 שדי מרגיש שליטה עליו , אם זה כל דבר שהוא מקבל הוא מיד חוטף או במקרה הטוב הופך אותו למשותף,וכן עד לפני שבוע היה מרביץ לו בתדירות די גבוהה עד שהצלחתי לעשות לזה סוף(כמעט לגמרי) ע"י כך שאמרתי לו להרביץ לאחיך = לא לצאת לחברים (וחברים מאוד חשובים לו) וזה עזר. מאוד קשה לי עם מה שקורה אני מוציאה המון אנרגיות על הנושא הזה ומרגישה שאני לא מצליחה לעלות ממה נובעת ההתנהגות שלו אשמח לשמוע עצות ממך תודה

לקריאה נוספת והעמקה
09/11/2010 | 22:36 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום סיגל, נדמה לי שהשאלה "ממה נובעת ההתנהגות שלו?" חשובה פחות מהשאלה "כיצד מפסיקים אותה?". בניגוד לפעוטות בני שנתיים שלוש, ילדים בני ארבע כבר מצופים להפעיל מידה של שליטה על הדחפים שלהם, ולהפעיל איפוק במצבים טעוני קונפליקט. ילד שמכה ונושך בגיל ארבע, מתחצף ומתקשה לכבד את סמכותו של המבוגר, זקוק לתשומת לב מיוחדת, ולאימון היכולת לווסת רגשות בצורה טובה. למרבה הצער, שיחות והסברים אינם מספיקים, ויש צורך לפעול מיידית בכל פעם שהוא מכה, מתחצף או מתעלם מסמכותו של המבוגר. המטרה היא, ללמדו שהתנהגות אלימה ופגענית תגרור אחריה תוצאה בלתי רצויה מבחינתו, כמו למשל הרחקה פיזית מהמקום או הפסד של צ'ופרים והנאות מתוכננות. נוכחות הורית סמכותית ועקבית, המכתיבה את סדר היום בבית ואת כללי ההתנהגות בו, חיוניים לכל ילד בכל מצב, ובעתות משבר היא חיונית אף יותר. גם אם לדעתך השינוי בהתנהגותו אינו אלא תגובה לאירוע כלשהו שהתרחש בחייו, אני מאמינה כי המענה הטוב עבורו זו נוכחות סמכותית ונוסכת ביטחון. את גילויי האהבה והחום חשוב לתת בשפע, אך יש ליזום ולקשור אותם לפעמים בהן הוא משתף פעולה, ומתנהג באופן מאופק ובוגר. לטעמי, הסיכוי להצליח עולה בעזרת הדרכת הורים ממוקדת, שתסייע לכם ליישם המלצות אלה ביעילות. בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים