מיומנות חברתית של בן 4 וחצי
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
ליאת שלום, יש לי בן בן רבע לחמש. הוא הולך לגן (לא בארץ). הוא מדבר כבר את השפה ואין לו בעיה. הבעיה שמטרידה אותי היא שהוא לא משחק בכלל עם ילדים בגן (זו שנה שלישית שלו באותו הגן). הוא ביישן אבל לא בצורה קיצונית. עם מי שהוא מכיר הוא פתוח וחברותי. יש לי הרגשה שהוא רוצה לשחק אבל לא יודע איך להתחיל ובמה לשחק. הוא גם מאוד רגיש ואם ילד לא מראה נכונות לשחק איתו הוא מייד מוותר. הוא לא רוצה להזמין חברים הביתה וגם לא מזמינים אותו. כשכן מגיעים חברים (ביוזמתי) הוא בדרך כלל משחק איתם ממש יפה. יש ילדה שהוא משחק איתה מאוד יפה בגינה או בבית שלו אבל בגן הוא לא משחק איתה. הוא אומר לי שהיא משחקת עם ילדים אחרים ולכן הוא לא משחק איתה. אני יודעת שהיא אוהבת אותו ורוצה לשחק איתו. מה עושים על מנת להגביר לו את המיומנויות החברתיות? אני די מודאגת. לאחותו הגדולה בגיל צעיר בהרבה היו הרבה חברות ולו אין אף חבר וגם לא היה. מצטערת על האריכות...
שלום אורית, קצת חסרה לי בדברייך גם חוות דעתה של הגננת. האם גם היא מודאגת, וסבורה שיש כאן בעיה? האם את באמת יודעת מה קורה בגן, או נשענת רק על דיווחיו שלו? חשוב לזכור שלילדים יש "כתב-יד" חברתי משלהם, שלא תמיד תואם לזה של הוריהם או אחיהם. ילדים סגורים וביישנים לא מצליחים בדר"כ להתברג אל מרכז הבמה החברתית, אך הם עדיין נהנים בחברת הקרובים להם, כפי שציינת לגבי בנך. ביישנות ומופנמות אינן זהות לחוסר כשירות חברתית. את מציינת שבנך יכול ויודע לשחק יפה עם ילדים אחרים. אני מציעה לבקש את חוות דעתה של הגננת, שמכירה אותו היטב, ויכולה להשוות את התנהלותו החברתית לזו של ילדים אחרים. אם גם היא מודאגת, אפשר יהיה לפנות להתייעצות נוספת. כרגע, לא הייתי נוקטת בפעולות מיוחדות, מלבד להמשיך ולעודד אותו למפגשים חברתיים, ולסייע ביוזמה ואתחול של פעילויות משותפות עם ילדים אחרים. בהצלחה ליאת