ילד לוקח בלי רשות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

28/07/2010 | 09:54 | מאת: אתי

ברצוני לספר על בני בן ה-7 ,(השני מבין 4 ילדים) ילד המאובחן כ-ADHD, קיבל ריטלין במהלך השנה (כתה א') והכל הסתדר מבחינה לימודית וחברתית.ילד מאוד חכם, מעל הממצוע. הבעיה היא שמתחילת השנה החלו ניצנים של העלמות חפצים, הן מחברים, והן מהקלמר של המורה, והן מהארנק של אחיו הקטן ממנו בשנה וחצי. עליי לציין שלכל גילוי כזה הגבנתי בחומרה רבה, בשיחה, באזהרה, ובהבטחה שלא יקרה שוב. אנשים רומזים לי מסביב שחסר לו משהו רגשי ולכן זה קורה. נכון שזו משפחה של 4 ילדים אבל אני ובעלי נותנים את מירב תשומת הלב, כולל דברים חומריים שהם דורשים ולא משנה כמה יקרים.תני לי כיוון מה עליי לעשות בזמן ע"מ שלא אאבד את ילדי.

לקריאה נוספת והעמקה
29/07/2010 | 20:08 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אתי, ילדים גונבים מכל מיני סיבות, ומרביתן אינן קשורות לחסך חומרי כלשהו, אלא לקשיים בשליטה על דחף ולנטייה אימפולסיבית. כמו שנכתב כאן לא פעם, כאשר ילד מתנהג בצורה שלילית, עליו ללמוד שלהתנהגותו יהיו תוצאות בלתי רצויות. כשמדובר בגניבה, הורים נוטים להגיב או בהתעלמות והפחתה בחשיבות המעשה ("ניצנים של העלמות חפצים") או בזעם רב ("הגבתי בחומרה רבה"). לא ברור לי כיצד הגבת, ומה נדרש מהילד מעבר להבטחה שלא יחזור על כך. בעיני, חשוב מאד לדרוש מילד שגנב לשאת בתוצאות באופן מיידי, דהיינו - להחזיר את הגניבה לבעליה, כולל התנצלות ובקשת סליחה מהקורבן עצמו (ולא רק בפנינו). כך מתנסה הילד בתוצאה בלתי נעימה בעליל של מעשיו, תוצאה שתזכיר לו בפעם הבאה שייתקל בפיתוי, שאולי לא כדאי. בנוסף, כדאי מאד לנסות ולתרגל את "שריר ההתאפקות", ולאמן אותו בעמידה בפיתויים. השאירו את ארנקו של האח בהישג יד, עם סכום כסף מפתה, ובסוף היום, שבחו אותו על כך שלא נגע בכסף. ("כל הכבוד! היה כאן המון כסף, ולא נגעת בו. ככה מתנהג ילד ישר. אנחנו גאים בך"). נצלו אירועי 'חדשות' בהם מדברים על גניבות ומעילות כדי לדון עם הילדים על ערכים של יושר, הגינות ואזרחות טובה. כדאי לזכור שילד בן 7 אינו גונב בגלל נטיות קרימינליות, אלא בגלל שמערכת הערכים שלו, כמו גם ההתפתחות המוסרית שלו, לא הבשילו עדיין. אם, למרות כל זה, הגניבות נמשכות, פנו להתייעצות עם פסיכולוג ילדים קליני. בשמחות ליאת

30/07/2010 | 15:04 | מאת: אתי

תודה על תשובתך המלמדת. בתגובה לשאלתך איך טיפלתי בנושא- הילד ביקש סליחה מהאח שממנו גנב, וגם עשה משימות בבית כדי "להרוויח" את ה-20 ש"ח שגנב כדי להחזירם לבעליהם.

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים