הרגלי משמעת לילדה בגיל שנתיים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

20/12/2009 | 02:17 | מאת: אורין

שלום ליאת, כיצד אפשר להקנות הרגלי משמעת לילדה בגיל שנתיים (כן אני יודעת שזה גיל מאוד מדובר). למשל שהיא הולכת ואני מבקשת ממנה לעצור היא לא תמיד עוצרת. כיצד אפשר ליצור התניה במיוחד במקרה כזה? תודה אורין

20/12/2009 | 17:18 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אורין, כדי שילדינו (בכל הגילאים) יקשיבו לנו, עלינו ליצור מצב בו למילים שלנו יהיו ערך ומשמעות. כאשר את מבקשת מבתך לעצור והיא ממשיכה ללכת, זה סימן שקורה אחד מהשניים - 1. או שהיא עדיין בשלב למידת כללי ההתנהגות, ובוחנת באיזו מידה את מתכוונת למה שאת אומרת. היא שומעת את ההוראה שלך, וכמו אומרת לעצמה "נראה מה יהיה. נראה מי מחליט כאן, אני או היא!". 2. האפשרות השניה היא, שבתך למדה שהמילה שלך היא בגדר 'המלצה' בלבד, ולכן אפשר לציית לך או לא, עפ"י בחירתה שלה. הבשורה הטובה היא, שבשני המקרים נחוצה פעולה זהה - אם את רוצה שהיא תציית להוראותייך (שזה המצב הרצוי כרגע), הימנעי מדיבור רב והסברים ממושכים, אמרי באופן ברור, קצר ומפורש מה את מבקשת: "אסור לרוץ לכביש!" או "כשאני קוראת לך את עוצרת!". ואז, דאגי שההוראה שלך תתבצע, כלומר - קומי ופעלי כדי שזה יקרה. אם בתך רצה ולא שומעת בקולך, השיגי אותה, הביטי לתוך עיניה (רצוי לאחר שהתכופפת אליה) וחזרי על ההוראה שלך כך שתבין שאת מתכוונת לכך ברצינות רבה. אם היא 'תצפצף' פעם נוספת על ההוראה שלך, השיגי אותה שוב, הפסיקי את הפעילות המהנה וחזרי איתה הביתה. כך היא תלמד שני דברים - האחד, שלמילה שלך יש תוקף וערך, והשני, שאם אינה שומעת בקולך תהיה לדברים תוצאה בלתי רצויה מבחינתה. זו באמת עבודה קשה, אך משתלמת... בהצלחה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים