בעיות כלליות עם תאומה
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום יש לי תאומות בנות 7 בכיתה ב. בביה"ס הכל בסדר אך יש לי בעיה עם אחת מהן היא ילדה מאוד חכמה ובוגרת ולצד התנהגות טובה, עזרה ועשיית המוטל עליה (שיעורים וכו') כל דבר שמבקשים ממנה (להתלבש בבוקר, להכנס להתקלח, להכין שיעורים) היא תמיד "לא בא לי", "עוד מעט","למה" וקודם האחיות שלה (יש לנו עוד בת שנתיים וחצי. כמעט בכל בוקר אני מתרגזת ולא פעם מאחרות לבי"ס למרות שאני מעירה אותה שעה לפני שצריך לצאת. לכל דבר מבקשים ממנה היא מסרבת, לוקחת לאחותה דברים בכוח, כולל אלימות פיזית, לא מוותרת בשום דבר ותמיד כולם צריכים לותר לה- כולל אחותה בת השנתיים וחצי. אני די אובדת עצות, איך צריך להתנהג האם להעניש? היא מקבלת עונשים כמו לא ללכת לחוג או לא לראות טלויזיה וזה עוזר מקסימום לאותו היום אבל עצם לא משתנה בהתנהגות. היא ילדה די סגורה יש לה חברות אבל תמיד צריכה עידוד כדי להיפגש איתן אחה"צ. בביה"ס אין לה בעיות התנהגות או חברתיות או בלמידה אני חושבת אולי ללכת ליעוץ/ פסיכולוג? אני משתדלת לא להשוות בין התאומות - אבל מפריע לי שאחותה תמיד מוותרת לה, וסופגת ממנה לא אחת מכות. עם זאת הן חברות מאוד טובות (בזמן שהן לא רבות)ומשחקות מאוד יפה ביחד בבית וגם בביה"ס.
שלום רב, קצת קשה לי להעריך על סמך התיאור שלך מה בדיוק הבעיה, והאם מדובר במשהו שמצריך התערבות. קשיי התארגנות בולטים יכולים לשקף בעיה אמיתית, ולאו דווקא "עשיית דווקא". לכן, לפני שנכנסים למאבק הכרוך בעונשים, שיגרום לה להאמין שהיא ראוייה להם, אני מציעה להתעניין בצורה יותר מכוונת בחוות דעתה של המורה או של מדריכת החוג, ולוודא שלא מדובר ברמזים ראשונים להפרעת קשב וריכוז. אם מישהי מהן תביע חשד דומה, שווה להתייעץ גם עם פסיכולוגית ביה"ס. תהיה הסיבה להתנהגותה אשר תהיה, מעבר לטיפול הרלוונטי, אני מציעה להשתדל להקדיש יותר מחשבה על דרכים יעילות יותר להצבת הגבולות בבית, מבלי לדחוק אותה לפוזיציה של הילדה הבעייתית. אני מתכוונת לכך שלא תאפשרי מצב בו כולם מוותרים לה (כך היא לא לומדת להתמודד עם אכזבה ותסכול, וממשיכה להתנהג באופן סוער ולא מווסת), ובוודאי שאין לאפשר לה להפעיל אלימות. מבחינתי, עדיף להימנע מענישה שרירותית, שאינה קשורה ישירות להתנהגותה. ענישה כזו יוצרת מרירות ותחושת אי-צדק, ובמקרה של מניעת חוג, גם למסר בעייתי. חוג הוא חלק ממטלות היום, שמעודד ערכים של אחריות והתמדה. עדיף, בעיני, להשתמש בתוצאות בלתי רצויות וישירות של ההתנהגות הבעייתית, כמו למשל להניח לה לאחר בבוקר ולספוג הערה מהמורה. במידת הצורך, תוכלי להיעזר בהדרכת הורים קצרה, שתסייע לך לשכלל את העמדה הסמכותית שלך מול בנותייך. בהצלחה ליאת