ילדה צעירה בגן של בוגרים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

16/11/2009 | 07:23 | מאת: חן

בוקר טוב. ביתי בת 4.5 ועלתה השנה מגן פרטי לגן חובה. אמנם מבחינת הגיל היא נחשבת גן טרום חובה, אבל הקבוצה אליה בחרנו להכניסה, היא קבוצת חובה. יש בגן 33 ילדים שנחשבים חובה, ורובם המכריע יעלה בשנה הבאה לכיתה א'. ביתי ועוד ילדה ואולי עוד כמה בודדים ישארו בשנה הבאה לעוד שנה. אחרי חודשיים בגן אני חוששת שאולי קפצנו מעל הפופיק, ואולי היא לא מתאימה לגן חובה. יש לה 2 חברות, לפי דבריה, וכל היתר - "לא חברות שלי". היא לא משחקת איתן כלל. מדובר בקבוצת בנות שגם בשנה שעברה היו יחד בגן, הן מגובשות, חבורה סגורה. אני חוששת שיהיה לה קשה להסתגל. מבחינה שכלית היא מצויינת וברמה גבוהה מאד, אבל אני חוששת לאספקט החברתי. החברות שלה בשנה הבאה לא יהיו, והיא שוב תצטרך להתחיל את תהליך החיברות מחדש, עם 30 ילדים מגובשים שיגיעו מהגן של הטרום חובה, ואז שוב הסתגלות בכיתה א'. אני חוששת שתהיה לה שנה קשה, כי היא מאד רוצה להתחבר, אבל הילדות לא ממש משתפות פעולה. מה לעשות? האם להעבירה לגן של הצעירים? אולי שם תהיה שווה בין שווים, ואף מהגדולים? אודה לתשובתך המהירה

לקריאה נוספת והעמקה
17/11/2009 | 00:47 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום חן, הגם שיהיו - אולי - אנשי מקצוע שיחלקו עלי, אני סבורה שילדים בריאים הם יצורים סתגלניים שיכולים לעמוד ללא קושי מיוחד במעברים הבלתי נמנעים ממסגרת חינוכית אחת לשניה. מבלי להיכנס כרגע לשאלה האם ההחלטה שלכם הייתה נכונה או לא (ממילא לא נדע אף פעם מה היה קורה אילו החלטתם אחרת), אני חושבת שאם לבתך בת הארבע וחצי יש שתי חברות קרובות בגן מצבה לא רע בכלל. לעיתים, קיימת אצלנו, ההורים, נטייה לפתח ציפיות לא ריאליות בנוגע לסטטוס החברתי של ילדינו. ילדים קטנים עדיין מתנהלים בקבוצות חברתיות קטנות יחסית, שאינן מתאפיינות בנאמנות מגובשת לאורך שנים כמו אלה של ילדי בי"ס או המבוגרים. כרגע, יתכן שבתך מתחברת לבנות המסוימות על רקע קרבת הגיל (או מאפיינים אחרים), ובשנה הבאה היא תמצא לעצמה חברות חדשות, עמן גם תעלה לכיתה א'. משברי קליטה והסתגלות הם חלק מתהליך ההתפתחות של כל ילד, והדאגה מפני "שנה קשה" נראית בעיני מוגזמת. ברוב המקרים, תקופת ההסתגלות אינה אורכת יותר ממס' שבועות, אלא אם קיימת בעיה ספציפית, בה יש לטפל עניינית. כרגע, לא הייתי עושה דבר, מלבד עידוד ויוזמה של מפגשים חברתיים מעבר לשעות הגן, וחיזוק המיומנויות החברתיות שלה שיסייעו לה במידת הצורך בהתמודדויות העתידיות שלה. מיומנויות חברתיות טובות קשורות ליכולת לדחות סיפוק, להתחלק, להמתין בתור, להתחשב ברצונות של האחר, ולהתנהל במצבים חברתיים ובינאישיים באוריינטציה של שיתוף פעולה. בברכה ליאת

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים