התייעצות
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום ליאת אציין מראש שהתלבטתי אם לפנות לפורום זה, שאלתי קשורה בהחלט לילדים ולהדרכה הורית, אך סוטה מעט מנושא הפורום. אני נהנית מהפורום למרות שאין לי ילדים,וכן נהנית ומסכימה עם תגובותיך ולכן אשמח לשמוע את דעתך. אני אכבד מאוד אם תחליטי שלא להשיב לפנייתי . אני בת 36, מגיל צעיר אהבתי את תחום החינוך וההוראה, בשנים האחרונות אני מתעניינת גם בהדרכת הורים , ובכלל חושבת שאם היינו משפרים ומשנים דברים בגילאים צעירים אחר כך היה קל יותר... אני מרגישה שיש לי מה לתרום בתחום החינוך/הוראה וההדרכה ההורית. למדתי מספר קורסים בפתוחה (עזבתי לאור קושי בשילוב עם משרה מלאה )בתחום הפסיכולוגיה והחינוך ומאוד נהניתי וגם הציונים היו יחסית טובים. אני מתלבטת כעת אם לבצע מהפך מורכב ומסוכן יחסית בחיי ולעזוב את עבודתי כמנהלת צוות לטובת לימודי חינוך והוראה במכללה או סמינר. אשמח אם תוכלי לתת לי כמה טיפים כדי שאבדוק עם עצמי עד כמה אני באמת מתאימה לתחום וכן האם את חושבת שאני צריכה להסיק שלא אוכל להשלים לתואר מכיוון שלא הצלחתי לעמוד בלחצי הלימודים באוני' הפתוחה ? אלו כישורים חשובים לדעתך להצלחה בחינוך והוראה /הדרכת הורים? אשמח לכל מידע וטיפים בנושא. תודה דפנה
שלום דפנה, לימודי חינוך והוראה שונים מתחום הטיפול והדרכת ההורים, בהיותם מתמקדים בשתי אוכלוסיות שונות, וביעדים שונים. איני מכירה מספיק את הקריטריונים של הסמינרים והמכללות, אך נדמה לי שהשאלה שלך מכוונת לאו דווקא לקריטריונים הטכניים לקבלה, אלא דווקא לקריטריונים האישיותיים-מקצועיים. כפסיכולוגית קלינית, אני מכירה בעיקר את מסלול ההכשרה של הפסיכולוגים, ויודעת לומר שהוא ארוך ומייגע, וכרוך בלחצים אקדמיים ומקצועיים עצומים. תכניות ההכשרה של מורים ומחנכים קצרות יותר, אך לא פחות תובעניות, וגם שם נדרשת התמסרות מלאה ויכולת התמודדות עם תביעות לימודיות ומקצועיות-אישיות אינטנסיביות. ככל הנוגע להדרכת הורים, אם אינני טועה, מדובר במסלולי לימוד המיועדים לאנשים שכבר נמצאים ועוסקים בתחום קרוב (יועצות חינוכיות, בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה, ואולי גם אנשי חינוך בעלי השכלה וניסיון בתחומם.) מדובר בהכשרה פורמלית, ולאחריה התמחות ממושכת תחת הדרכה, בתמורה מועטה למדי. מבחינת כישורים, להערכתי בכל התחומים הללו נדרשת יכולת בינאישית טובה מאד, תקשורת טובה עם ילדים ומבוגרים, כישורים אקדמיים מוכחים, כולל עמידות ללחצים, ונכונות להמשיך להתפתח וללמוד כל הזמן, גם אחרי ההסמכה. העובדה שלא הצלחת לעמוד בדרישות האופ' אינה מעידה בהכרח על עמידות נמוכה ללחצים, ויתכן שלתזמון הספציפי היה חלק בכך. אם את מרגישה שהדברים בוערים בעצמותייך, אל תוותרי על החלום, וצרי עבור עצמך את התנאים שיאפשרו לך לנסות ולהגשימו. בהצלחה ליאת