שאלה בעניין חברתי לילד בן 13

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

16/03/2020 | 21:42 | מאת: גבי

שלום, בני בן 13 מאז היותו קטן הוא לא מצליח למצוא חבר טוב אחד או יותר. במהלך השנים היו לו נסיונות רבים ליזום פגישות אחר הצהריים שחלקן הצליחו וחלקן לא. לא קרה הרבה שילדים הזמינו אותו אליהם. בגיל ממש קטן אני הייתי (בקושי רב אגב) קובעת בשבילו לפי בקשתו ומאוחר יותר הוא עשה זאת לבד. יחד עם זאת הוא לא ילד דחוי בכלל. כלומר מעולם לא עשו עליו חרם או משהו דומה. הוא כן מקבל יחס מהילדים בכיתה ואפילו לפעמים יחס ממש נחמד, אבל זה לא נרקם לכדי חברות ממשית עם מישהו שהוא מרגיש שהוא יכול לסמוך עליו ושהקשר הוא לגמרי הדדי. בחופשים נורא משעמם לו אלא אם הוא במחשב ואז יש כן תקשורת עם ילדים נוספים. השנה הוא עבר לחטיבה והוא לא יוזם יותר או מזמין אף ילד אליו. בבית הספר ובצופים נראה שכן כיף לו כי הוא חוזר במצב רוח טוב. כשאני מציעה לו ליזום להפגש עם ילדים מהכיתה אז הוא לא מעוניין. אם מישהו יזמין אותו אני בטוחה שהוא ישמח להפגש אבל זה לא כל כך קורה. זה קרה פעם אחת בתחילת השנה. ברור לי שהוא מעוניין בקשרים חברתיים, אבל נראה לי שהוא בכלל לא מתכנן ליזום אחרי שנים של נסיונות שהיו כרוכים באכזבות רבות. העניין שהיוזמה להפגש לא מספיקה כי כאמור פגישות בעבר גם כשהיה מדובר בילדים קבועים לא התפתחו לכדי חברות של ממש. היינו פעמיים בהנחייה הורית ללא הועיל. אשמח להכוונה, גבי.

לקריאה נוספת והעמקה
21/03/2020 | 23:53 | מאת: גבי

כן היו כמה ילדים לאורך השנים שהוא היה איתם בקשר יותר קרוב, בנות ובנים, יחד עם זאת כאמור זה אף פעם לא הפך לחברות של כאמור, הרגשה בטוחה שיש לו חבר טוב, או קבוצה של חברים טובים. למשל חבר שבטיול ברור שישבו ביחד באוטובוס, או חבר שברור שאם תהיה עבודה שצריך לעשות בזוגות בבית הספר אז הם יעשו אותה ביחד.

הי גבי, את מתארת תמונת מצב מסוימת ואני לא בטוחה במי היא מעוררת יותר אי נחת/קושי/כאב/מצוקה, בך או בבנך. לאורך התיאור לא באמת סיפרת איך הוא הרגיש או מרגיש בעבר או היום, גם האכזבות עליהן דיברת..עד כמה? איך התבטאו? בנוסף התיאור שלך כאן די מנותק משאר הדברים המתרחשים בחייו, בביתכם. לכן קשה לי קצת להתייחס לדברים. את לאורך כל הדרך מדגישה שהדברים בסה"כ בסדר, תמיד היו בסדר וגם היום הם בסדר. הוא נשמע אקטיבי, חברותי, מסתדר אז באמת למי "מציקה" ה"בעיה" החברתית הזו..לו או אולי יותר לך... כמו תמיד, בגלל הרגישות הרבה שלנו ההורים לילדינו, חשוב תמיד לבחון היטב את כל נושא ההשלכות ולשים לב שאנחנו לא מנסים לפתור את הבעיות שלנו על ידי השלכה (באופן לא מודע כמובן) שלהם על ילדינו. מה שכן אוכל לומר באופן כללי, זה שיש ילדים שלפעמים קצת יותר מאחרים מתקשים לבנות אינטימיות, להביא את עצמם לתוך קשר באופן בטוח, חסר מעצורים וחופשי...ובמצבים כאלה טיפול רגשי אצל פסיכולוג/ית קלינית בהחלט יוכל להועיל. בתוך קשר טיפולי הילד יוכל לבנות בהדרגה ביטחון ואינטימיות, לגלות ולבטא יותר ויותר חלקים שלו מה שבהמשך יוכל גם לבוא לידי ביטוי בסביבה הכללית. מניסיון, טיפול כזה, בקצב המותאם לו וארוך טווח, יכול מאוד מאוד להיטיב ולהועיל בדיוק לסוג המצבים אותם את מתארת. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים