סוכרת הריון

דיון מתוך פורום  אינסולין - דרכי טיפול

21/06/2012 | 10:37 | מאת: בילי

שלום ד"ר אלדור, אני נמצאת בהריון שלישי בשבוע 15. הריון ראשון היתה סוכרת גבולית בהעמסה ולא הייתי צריכה להיות במעקב בכלל. הריון שני- בהעמסת סוכר 100 גילו סכרת הריון והייתי צריכה אנסולין למעקב. עכשיו אני במעקב מתחילת ההריון. בתחילה היו הערכים תקינים ולאט לאט עם התקדמות ההריון התגלו פה ושם חריגה בערכים של שעה אחרי ארוחה. הערך הכי גבוה היה 170. אבל יש ארוחות שהערכים הם תקינים. בכל זאת הרופאה אמרה שאני צריכה להזריק אנסולין. רציתי לשאול מס' שאלות- 1. האם בכל הריון נוסף אני מגבירה את הסיכוי שלי לחלות בסכרת בעתיד/ מזרזת את ההופעה שלה? בגלל שההורמונים של השליה גורמים לפעילות מאומצת של הלבלב? 2. רופא נשים הסביר לי שאני במצב של סכרת טרום הריונית כי כך זה מוגדר שיש חריגה בערכים לפני שבוע 24 ולפני כן הורמוני השליה לא ממש משפיעים. כמו כן הוא אמר שמסיבה זו יש סיכון יותר למומים עובריים. ואני לא מבינה- אישה סכרתית לפני ההריון הערכים שלה הם גבוהים יותר מלכתחילה. אני נכנסתי להריון במצב תקין- העמסת סוכר תקינה ואחר כך גם מדדתי פה ושם ערכים אחרי ארוחות ובצום ויצא תקין. עכשיו טווח הערכים שאני צריכה להגיע אליו הוא נמוך יותר ובאמת מתחילת ההריון עמדתי בערכים האלה והמצב החמיר עם התקדמות ההריון. אז איך משוים אותי לאישה שיש לה סכרת לפני ההריון עם ערכים גבוהים יותר? אם הורמוני השליה לא משפיעים כל כך בשלב זה למה יש החמרה במצב שלי לפני שהגעתי לשבוע 24? 3. קשה לי לעמוד בדיאטה כי אני נמצאת בשלב בו יש לי סלידה מהרבה מאכלים בינהם - בשר, דגים וירקות אני נגעלת מריחות של מטבח ולא יכולה לאכול אוכל מבושל כמו שצריך. אני לפעמים אוכלת מאכלים שאסור לי לאכול כמו 5 פירות בבת אחת או כוס גלידת שמנת. אחרי שעה אני מודדת סוכר ויוצא ערך שבין 85-110. אם אני אוכל מנה פלאפל הערך אחרי שעה יהיה 170. איך יכול להיות דבר כזה ומה זה אומר? תודה מראש וסליחה שהצפתי בהמון שאלות, בילי

לקריאה נוספת והעמקה

שלום בילי לגבי שאלותיך 1. בין ההריונות את מתבגרת ואולי אף עולה במשקל. שכיחות מחלת הסוכרת בכלל עולה עם הגיל בצורה משמעותית. לא ידוע האם מספר רב של הריונות לכשעצמם מעלה את הסיכון לסוכרת- עד כה לא נמצאה הוכחה לכך. ידוע שמי שחוותה סוכרת הריונית , סובלת מסיכון מוגבר לפתח סוכרת בהמשך חייה- לאחר סיום ההריון. 2. הסוכר ה'מסוכן' לעובר הוא במיוחד זה המופיע לאחר האוכל. ערכים של 170 הם גבוהים ובדרך כלל דורשים טיפול. ככל שערך הסוכר גבוה יותר , מוקדם יותר בהריון- הסיכון למומים עולה (תחילת ההריון הוא הזמן בו העובר חשוף ביותר לפתח מומים ממפגעים חיצוניים). כמובן שסוכרתית הנכנסת להריון במצב לא מאוזן חושפת את עוברה לסיכון גבוה יותר למומים מאשר אשה בריאה המפתחת עלייה בסוכר במהלך ההריון. בכל מקרה יש לטפל במצב זה. סיבות לעליית סוכר כבר בתחילת ההריון יכולות להיות משניות למצב הסטרס בו הגוף נמצא בתחילת הריון בחולות עם נטייה קודמת לפתח סוכרת. מאידך, הירידה בתאבון והבחילה- גורמת במקרים רבים דווקא לשיפור באיזון הסוכר בתחילת ההריון בחולות סוכרת. 3. לגבי הדיאטה/טיפול- יתכן וגופך מגיב בצורה 'יעילה' יותר בהפרשת אינסולין לפחממות פשוטות הנספגות מהר ובצורה איטית יותר לשילוב מרכיבים כמו במנת פלאפל הנספגים לאט יותר. אין הדבר אומר שיש לאכול פחממות פשוטות. יתכן וגופך מתגבר על עליית הסוכר במהרה ובזמן המדידה הסוכר כבר נמוך. (תנסי למדוד סוכר מוקדם יותר בכדי לראות את הערכים הגבוהים- הם אלה שחש עוברך). בכל מקרה הרושם הוא שיש מקום לטפל ולבצע מעקב הריון הדוק במצב זה. קיימים רופאים המתמחים בטיפול בסוכרת הריונית , המנסים טיפול בתרופות פומיות ואחרים המקפידים יותר על אינסולין. אני ממליץ לך להוועץ בשאלות אלו גם ברופא הסוכרת העוקב אחרייך במהלך ההריון. כמו כן יש לזכור שלאחר הופעת סוכרת הריונית, קיים סיכון ממשי לפתח סוכרת בשנים שלאחר ההריון- כך שגם מעקב לאחר ההריון חשוב.

22/06/2012 | 11:51 | מאת: בילי

עכשיו אני לא מבינה משהו- בהעמסת סוכר מודדים את התגובה של הגוף רק לפחמימות פשוטות. אם היו עושים לי העמסת סוכר לא הייתי מוגדרת בתור חולת סוכרת בשלב זה. שמתי לב שהערכים הגבוהים בין 150-170 (שעה אחרי הארוחה) מתקבלים באכילת מוצרים שכוללים פחמימות מקמח לבן/אורז- כמו פיצה/פסטה מבושלת/סתם לחמניה ריקה- לא משנה באיזה כמות אני אוכל אותם. כשאני אוכלת לחם קל - 4 פרוסות זה לא קורה, גם באכילת פירות /גלידה/ שוקולד- זה לא קורה. לא שאני מחפשת לרמות את המערכת אבל לפעמים אין לי שליטה על זה אני מרגישה שאני צריכה "מכת סוכר" לגוף כי אני מאוד חלשה וכדי להשקיט את הבחילות אז אני אוכלת את הפירות האלה, אני ממש מרגישה איך אין לי שליטה על זה מה גם שאני נגעלת משאר המאכלים ומה שנשאר לי לאכול זה גבינות ופחמימות. עכשיו השאלה - עד כמה אני עושה לעובר שלי נזק? איזה רמת סוכר נגיד צריך להיות לאחר אכילת פירות/ מה שאתה מגדיר סוכרים פשוטים לאחר רבע שעה בדם באישה בהריון שספיגת הסוכר שלה נורמלית? רמת הנזק לא תלויה בזמן שבו רמת הסוכר נשארת גבוהה בדם? אתמול אכלתי 2 פרוסות לחם קל+ מרגרינה+2 כפיות קונפיטורה (ריבה ללא תוספת סוכר) ואחרי חצי שעה הערך היה 125. זה נורמלי? כמובן שאני נמצאת במעקב הריון אצל רופאת הסוכרת שלי ואצל רופא נשים וב"ה גם הסקירת מערכות יצאה תקינה אבל כל הזמן מזהירים אותי וזה ממש מלחיץ.

מנהל פורום אינסולין - דרכי טיפול