רחם שרירני - התיעצות

דיון מתוך פורום  שרירני רחם - מיומות

29/01/2017 | 11:22 | מאת: שלי

שלום פרופ' תדיר. מתנצלת מראש על אריכות הדברים. מנסה להביא את מקסימום המידע שברשותי כרגע. בת 49, ללא הריונות בעבר. מחזור סדיר וכואב ביום הראשון לווסת. הכאבים מתלווים באי נוחות גדולה במערכת העיכול - בעיקר גרעפסים ארוכים במשך כמה שעות. בשאר ימי המחזור ובכלל - ללא שום בעיות מיוחדות. בריאה בד"כ. ב-2 המחזורים האחרונים הגרעפסים הופיעו כשבוע לפני המחזור. רופא כללי הפנה לבדיקות אולטראסאונד. כל הבדיקות בוצעו באותו היום, הראשון למחזור. אלו התוצאות: אולטרסאונד אגן קטן אבדומינאלית: רחם במנח קדמי, 92*120 מ"מ. רקמה: שרירנית, סדירה בעובי 7מ"מ. דוגלס: ללא נוזל. שרירנים: סב-סרוזי, קיר ימני 50*55 מ"מ תוך דופני, קיר אחורי - 45*61 מ"מ תוך דופני, קיר קדמי - 35*32 מ"מ. משמאל לרחם - ממצא סולידי בלתי הומוגני עם איזורים נוזליים בגודל 51*65 מ"מ. שחלות: לא הודגמו. אולטראסאונד בטן עליונה: הכל תקין מלבד מבנה אקוגני בקוטר 2ס"מ בכבד. חשד להמנגיומה. אולטראסאונד כליות ודרכי שתן: רחם מוגדל מאוד ע"י הרבה שרירנים, מגיע עד גובה הטבור וגורם ללחץ על הדופן האחורית של שלפוחית השתן. השרירן הגדול נראה אקסאופיטי באיזור הפונדוס במימדים 7*4, 8*9 ס"מ. משמאל, באיזור השחלה, מבנה מוצק בגודל 3*4 ס"מ, צמוד לרחם:שחלה מוגדלת? שרירן אקסאופיטי? עד כאן ציטוטים מהתוצאות הבדיקה. רופא המשפחה ששלח אותי לבדיקות אלו הפנה ל-C.T בטן תלת פאזי ולרופא נשים. רופא הנשים חרץ "כריתת רחם" דחופה, בפתיחת בטן, כבר בתחילת הפגישה ופסל כל אפשרות אחרת. רק לאחר שהסבתי את תשומת ליבו לממצא הלא ברור בצד שמאל הפנה ל-C.T ולבדיקת CA125 שביצעתי הבוקר. אמר שאם התוצאה חיובית הוא מאשפז אותי למחרת לכריתה מלאה של רחם+שחלות. בדיקת ה-C.T לא אושרה כנראה משום שכבר אושר לי C.T בטן בהפנית רופא המשפחה. רופא הנשים אמר שזו בדיקה שונה אבל איני יודעת במה כיון שהוא פנה ישירות לקופה. אני לא ממהרת להטיל ספק במקצועיות של הרופא ולא מקלה בדחיפות הבעיה, אבל מבקשת להימנע אם ניתן מניתוח אותו הגדיר כמסובך מאוד ומסוכן. שאלותי אליך הן: 1. האם תוצאה חיובית של בדיקת ה-CA125 היא אינדיקציה חד משמעית לסרטן שחלות? האם לא רצוי לערוך בדיקות נוספות לאישור? 2. האם תוצאה שלילית של הבדיקה הנ"ל שוללת בודאות סרטו שחלות? בתקווה שהבעיה העיקרית שלי היא השרירנים ולא סרטן: 3. האם אפשר להימנע מניתוח? הרופא טען שיש לי שרירן בגודל הריון בחודש שביעי. האם בבחינת שיטת הניתוח אין הבדל בין מספר שרירנים לבין שרירן אחד גדול? 4. הרופא פסל בביטול כל טיפול ששאלתי עליו, בפרט את האיסמיה. האם לא כדאי לשקול שימוש באיסמיה להקטנת השרירנים לקראת ניתוח וכך אולי להקטין סיבוכים ואולי אף לעבור ניתוח לפרוסקופי? תודה רבה.

29/01/2017 | 11:56 | מאת: שלי

שאלה נוספת, ברשותך: כיון שאני קרובה לגיל המעבר בו כפי שהבנתי גדילת השרירנים צפויה להיפסק לא נותנת עדיפות לטיפול שמרני יותר מניתוח? תודה.

שאלתך אכן מפורטת מאד, ומורכבת ממגוון שאלות רבות. חלקן קשורות זו לזו, וחלקן אינן קשורות. לצערי לא ניתן לענות על מגוון זה של שאלות בצורה ראויה, כאשר השורה התחתונה בו: כן או לא לעשות שימוש בתרופה החדשה (אסמיה)? שאלתך מחייבת ייעוץ רפואי מסודר אשר יוביל אותך לקבלת החלטות מושכלות. אתר אינטרנט נועד כדי להבין שאלות עקרוניות ולא למטרה כגון זה. תשובה קצרה ושטחית למגוון כה גדול של שאלות, כולן טובות, אינו אפשרי ועלול להוביל אותך לקבלת החלטות שגויות. פרופ׳ יונה תדיר

29/01/2017 | 13:13 | מאת: שלי

אני כמובן לא מוותרת על יעוץ רפואי מסודר. מנסה לקבל מידע בכל דרך אפשרית, גם אם חלקי, כיון שמדובר ביעוץ אינטרנטי. קיוויתי בעיקר לדעת האם הבדיקות הקיימות מחייבות חד משמעית כריתת רחם או האם יש מקום לשקול טיפול חילופי לניתוח, היות והרופא המטפל בי כיום לא מוכן לדון בכך כלל. אם תוכל להשיב על שאלה זו למרות כל ההסתייגויות הברורות, אשמח מאוד. בכל מקרה - תודה רבה על התגובה המהירה.

צר לי. לא ניצת להפריד בין מגוון השאלות כדי להגיע לשורה תחתונה ברורה (ונכונה). נדיר שאני משיב בצורה זו, דווקא משון שתשובותי בד״כ ארוכות ומפורטות. מנסיוני הרב, גם שיחה על נושא זה, עם כל כך הרבה שאלות, ותת שאלות, צריך להוביל לעוד שאלות המתבקשות, ואין זה נכון ליים דיון כזה דרך פורום, במיוחד כאשר יש שאלה תחתונה ברורה: תרופה: כן או לא? לדוגמא: שאלתך... ״בתקווה שהבעיה העיקרית שלי היא השרירנים ולא סרטן״. התקווה ברורה, ותקוותי שזה אכן שפיר. אבל דיון רפואי אינו עוסק בתקווה אלא בניתוח עובדתי של בדיקות. פרופ׳ יונה תדיר

29/01/2017 | 15:38 | מאת: שלי

מבינה. תודה.

מנהל פורום שרירני רחם - מיומות