בעיות ברצפת האגן: פתרונות חדשניים ויעילים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

היחלשות רצפת האגן עלולה לגרום לדליפת שתן ויובש בנרתיק, הפוגעים באיכות החיים וגורמים לירידה בתדירות ובאיכות חיי המין. חוששת מניתוח? 2 פתרונות חדשניים יפתרו את הבעיה: כיסא אלקטרומגנטי ולייזר וגינלי

דליפת שתן ויובש בנרתיק נחשבות תופעות שכיחות, הקשורות להיחלשות השרירים ו/או רקמות החיבור של רצפת האגן, בעיקר בקרב נשים (אבל לא רק נשים!). בשנים האחרונות, חלה התקדמות אדירה בפיתוח פתרונות אפקטיביים לטיפול בבעיות רצפת אגן,

מערכת של שרירים הממוקמת בחלק התחתון של האגן. צילום: שאטרסטוק

מהי רצפת האגן (Pelvic Floor) ומדוע היא כה חיונית לתפקוד שוטף?

רצפת האגן היא מערכת של שרירים, רקמות חיבור, כלי דם ועצבים, הממוקמת בחלק התחתון של האגן. רצפת האגן מהווה בסיס תמיכה לאיברי האגן השונים, המונחים עליה: שלפוחית השתן, הרחם, הרקטום ואיברי חלל הבטן שמעליהם (מעין "טרמפולינה").

מעבר לשמירה על איברי הבטן והאגן שמונחים עליה, יש לשרירי רצפת האגן תפקידים חשובים רבים נוספים, ובהם מערכת היציבה של הגוף, פתיחה וסגירת סוגרים (פי הטבעת וצינור השתן), כיווץ הרחם ופתיחתו בלידה, תפקוד מיני ועוד.

 

מהן הבעיות השכיחות של רצפת האגן?

לידות, שינויים במשקל הגוף, גיל ונטייה גנטית, עלולים להביא לחולשה של שרירי האגן ורפיון הנרתיק, וכתוצאה מכך לגרום לתסמינים שונים, שהמרכזיים שבהם בריחת שתן במאמץ.

דליפת שתן בנשים (בריחת שתן במאמץ)

דליפת שתן במאמץ היא הצורה השכיחה ביותר של בריחת שתן בקרב נשים. ע"פ הסטטיסטיקה, בישראל סובלות מבריחת שתן במאמץ כ-30% מהנשים בגיל 40; וכ-40%-50% מהנשים מעל גיל 60.

בריחת שתן במאמץ מתאפיינת בדליפת שתן קלה במצבים שונים, שבהם יש עלייה של הלחץ התוך בטני, כגון שיעול, פעילות גופנית או צחוק. תופעה זו נגרמת כתוצאה מפגיעה במערכת השרירים ורקמת החיבור שתומכים בשופכה. בדרך כלל, הגורמים העיקריים לפגיעה זו הם גנטיקה, ונזק שנגרם לרצפת האגן במהלך הלידה (בעיקר בלידה ראשונה).

בריחת שתן במאמץ פוגעת משמעותית באיכות החיים. נשים רבות הסובלות מהבעיה מדווחות כי הן נמנעות מיחסי מין, מפעילות ספורטיבית ואפילו ממפגשים חברתיים.

בריחת שתן בגברים

אי שליטה ובריחת שתן נפוצה אמנם בעיקר אצל נשים, אך קיימת גם אצל גברים, ושכיחה בעיקר בקרב גברים מבוגרים, גברים הסובלים מעודף משקל וגברים הסובלים מבעיות רפואיות אחרות. לעומת נשים, שאצלן בריחת השתן נובעת מהיחלשות של שרירי רצפת האגן, אצל גברים בריחת השתן עצמה מהווה לרוב תסמין למחלות מסוימות. לכן, במקרה זה מומלץ לפנות לבדיקה אצל אורולוג או רופא משפחה.

הגורם השכיח ביותר לבריחת שתן בגברים הוא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (פרוסטטה), המקיפה את השופכה וממוקמת ממש מתחת לשלפוחית השתן. ערמונית מוגדלת - תופעה שכיחה מאוד, שמאפיינת אחוז גדול מהגברים מעל גיל 55 - גורמת לתדירות השתנה גבוהה, לזרם שתן חלש יותר, לקושי בהתרוקנות, ובעיקר לחוסר יכולת התאפקות, עד כדי בריחת שתן.

גורם שכיח נוסף לבריחת שתן בגברים, הוא ניתוח בערמונית, הגורם להיחלשות של השרירים, וכתוצאה מכך לבריחת שתן במאמץ.

יובש בנרתיק

יובש בנרתיק (יובש וגינלי) הוא תופעה שכיחה בקרב נשים בגיל המעבר, שנגרמת כתוצאה מהירידה בייצור ההורמונים (בפרט אסטרוגן) האחראיים על לחלוח הנרתיק. כתוצאה מכך, סובלות נשים רבות בגיל המעבר מתחושה של צריבה בנרתיק, דלקות שתן חוזרות ואף מכאב במהלך קיום יחסי מין.

מהן דרכי הטיפול המומלצות בבעיות ברצפת אגן?

אופן הטיפול נקבע בהתאם לחומרת הבעיה. במקרים החמורים ביותר של בריחת שתן במאמץ, הפתרון הניתוחי הוא היעיל ביותר. עם זאת, רוב הנשים סובלות מדליפת שתן בדרגה קלה עד בינונית, שמצד אחד אינה מחייבת בהכרח ניתוח; ומצד שני, כאמור, פוגעת משמעותית באיכות חייהן.

במקרים אלה, הנטייה היא לנקוט בגישות טיפול שמרניות, שמטרתן לחזק את שרירי רצפת האגן (כגון: פיזיותרפיה ייעודית לשיקום רצפת האגן), ו/או טיפולים ייעודיים שמטרתם לעודד את ייצור הקולגן.

מהם פתרונות הטיפול חדשניים לבעיות רצפת אגן, שנכנסו לשימוש בישראל?

לאחרונה נכנסו לשימוש בישראל שני טיפולים חדשניים ואפקטיביים מאוד, לטיפול בנשים וגברים הסובלים מדליפת שתן בדרגה קלה עד בינונית, ולנשים הסובלות מיובש בנרתיק: כיסא אלקטרומגנטי (BTL EMSELLA) וטיפול לייזר גניקולוגי. טיפול הלייזר הוותיק יותר מוכר כבר על ידי חברות הביטוח כטיפול מחליף ניתוח , הכסא מאחר וזו טכנולוגיה חדשה, עדיין לא מוכר ככזה על ידי כל החברות אם כי אין לי ספק שלאור יעילותו יאלצו כל חברות הביטוח להכיר גם בו כמחליף ניתוח.

כיסא אלקטרומגנטי

הכיסא האלקטרומגנטי, BTL EMSELLA, הוא פתרון חדשני לדליפת שתן, המבוסס על טכנולוגיה ייחודית (שאושרה ע"י ה-FDA ומשרד הבריאות הישראלי) העושה שימוש בגלים אלקטרומגנטיים בתדר גבוה.

איך זה עובד: בזמן שהמטופלת יושבת על הכיסא (במשך 28 דקות, בלבוש מלא, ללא צורך בהכנה מיוחדת), מפעילים הגלים האלקטרומגנטים את שרירי רצפת האגן ומבצעים 11,000 תרגילי קיגל בעוצמה שלא ניתן להגיע אליה בתרגול עצמי. הטיפול אינו כואב וגורם להרגשה של רטט והפעלת שרירי האגן.

התוצאות: מחקרים רבים, הכוללים גם מעקבי אולטרסאונד, הראו שלאחר סדרה של שישה טיפולים (פעמיים בשבוע), שרירי רצפת האגן התעבו והתחזקו. כתוצאה מכך, השתפרה באופן משמעותי בריחת השתן. 75% מהמטופלות דיווחו על ירידה בשימוש בתחבושות היגייניות; 95% דיווחו על שיפור באיכות החיים; ו-68% מהנשים דווחו על עלייה בהנאה המינית אחרי הטיפול.

לייזר גניקולוגי

מכשיר לייזר חדשני המיועד לטיפול בבעיות של דליפת שתן ויובש בנרתיק.

איך זה עובד: פעולת הלייזר גורמת לאידוי הרירית של הנרתיק בצורה מבוקרת וכתגובה הגוף בונה רקמת חיבור (קולגן) חדשה בנרתיק שתומכת בצורה יעילה יותר בצינורית השתן.  הייחודיות במכשיר הלייזר החדשני שלי, הדומה במראהו לזרוע דקה מאוד של אולטרסאונד וגינלי, נעוצה בעובדה שהזרוע של המכשיר שמוחדרת לנרתיק, נשארת בתוכו ללא תנועה. כך, נמנעת אי הנעימות הנובעת מהנעת המכשיר קדימה ואחורה, כפי שקורה במכשירי לייזר ישנים יותר. הטיפול אינו כרוך בכאב, אך לעיתים יש תחושת עקצוץ קלה, שחולפת במהרה. בסיום הטיפול, ניתן לחזור מיידית לתפקוד רגיל, ללא הנחיות מיוחדות.

התוצאות: לאחר סדרה של שלושה טיפולים בני 20-15 דקות כל אחד, בתדירות של פעם בחודש, עומדים אחוזי ההצלחה בטיפול בדליפת שתן במאמץ בדרגה קלה עד בינונית על כ-70%-80%. בנוסף, הוכח כי הטיפול מחזיר את הרטיבות והלחלוחיות לנרתיק, ביעילות 80%-100%, מה שהופך אותו ליעיל מאוד, עבור נשים הסובלות מיובש נרתיקי בגיל המעבר, שאינן מעוניינות/ יכולות להשתמש בהורמונים. במקביל ליתרונות שצוינו הטיפול  גורם להצרה של הנרתיק מה שיכול גם לשפר את חיי המין.

פגיעה משמעותית באיכות החיים. צילום: שאטרסטוק

טיפול משולב בכיסא אלקטרומגנטי ולייזר וגינלי

הטיפול המשולב אפקטיבי מאוד, בעיקר עבור נשים בגיל המעבר, שנוטות לסבול במקביל גם מבריחת שתן וגם מיובש וגינלי. במקרה זה, הכיסא יחזק את שרירי רצפת האגן, והלייזר יביא לחיזוק ולחידוש רקמת החיבור בנרתיק, שתומכת בצינורית השתן ויגביר את הרטיבות. השילוב בין השניים ישפר משמעותית את אחוזי ההצלחה שניתן להשיג בכל טיפול בנפרד. ברוב המקרים, יימנע ניתוח מיותר.

לסיכום: היחלשות של שרירי רצפת האגן ו/או של רקמות החיבור עלולה לגרום לבעיות שונות שפוגעות משמעותית באיכות החיים. טיפול באמצעות הכיסא האלקטרומגנטי ו/או הלייזר הווגינלי מעניק פתרון אפקטיבי לבעיה ואף מונע את הצורך בניתוח.

 

ד"ר עמוס בר הוא גניקולוג בכיר, מנהל המרכז לטיפול מתקדם ברצפת האגן.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום