טיפול מעכב לילד בן 12

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים

17/06/2023 | 14:23 | מאת: שם אנונימי

פרופ' צדיק שלום וברכה, השאלה שלי עוסקת בילד בריא בן 12 עם קצב גדילה תקין, המעוניין לעצור לבינתיים את ההתבגרות המינית שלו. אם הוא יקבל עכשיו זריקות דקפפטיל או בלוקר אחר, האם יהיו לכך השלכות בלתי הפיכות לכל החיים? אם בהמשך יוחלט להפסיק את השימוש בבלוקר, האם הילד יוכל להמשיך כרגיל את תהליך ההתבגרות המינית? ז"א, האם האשכים והפין שלו יגדלו, ותפקודו המיני יהיה תקין, והוא יהיה פורה? לא ברור לי באילו גילאים השימוש בבלוקרים הוא הפיך ובאילו גילאים השימוש בהם איננו הפיך... נדמה כאילו הדעות חלוקות בנושא זה... אודה לתגובתך המקצועית.

עיכוב ההתבגרות המינית ניתן במצבים הבאים: 1)התבגרות מוקדמת 2) התבגרות מהירה 3) אנשים המטרידים מינית באופן סידרתי למצבים אחרים צריכים לתת סיבה מוצדקת אחרת אין לרופא רשות חוקית לרשום את התרופה. בלי להסביר מדוע רוצים טיפול זה, לא ניתן לתת הסבר מעל מה שכתבתי

18/06/2023 | 02:14 | מאת: שם אנונימי

ראשית, תודה רבה על תגובתך המהירה (ובכלל על ניהולך את הפורום. בעיניי זה לא מובן מאליו שרופאים עונים לשאלות גולשים בפורום אינטרנטי. ברוכים תהיו כולכם). הסיבה לטיפול המעכב היא מצוקה נפשית חמורה של הילד סביב הזהות המינית הביולוגית שלו. כאמור מדובר בילד בריא לחלוטין בגופו, עם קצב גדילה תקין, שאיננו מטריד מינית חלילה. פחות מעניינת אותי החוקיות של הטיפול המעכב. חשובה לי דעתך המקצועית כרופא מומחה באנדוקרינולוגיה של ילדים - איך הטיפול המעכב ישפיע על גופו של הילד בטווח הארוך? אני מנסה להבין באיזה גיל השימוש בבלוקרים הוא הפיך, ובאיזה גיל השימוש בבלוקרים הוא בלתי הפיך. צפיתי בראיון של רופאת ילדים שטענה כי עיכוב ההתבגרות המינית הוא טיפול הפיך, ושניתן להמשיך כרגיל את ההתבגרות המינית כשמפסיקים את השימוש בבלוקר. היא לא ביססה את טענתה על מחקר כלשהו. מה אומרת הספרות המדעית בנושא? האם מישהו ערך מחקר קליני ארוך טווח על ילדים בריאים שקיבלו בלוקרים בתחילת/במהלך גיל ההתבגרות?

תשובות בגוף השאלות 1) הסיבה לטיפול המעכב היא מצוקה נפשית חמורה של הילד סביב הזהות המינית הביולוגית שלו. כאמור מדובר בילד בריא לחלוטין בגופו, עם קצב גדילה תקין, שאיננו מטריד מינית חלילה.פחות מעניינת אותי החוקיות של הטיפול המעכב. תשובה א): לא הבנת את העניין של חוקיות. טיפול שאינו בדיוק לפי החוק , אין לרופא רשות לחתום על המרשם ואם הוא חותם זו עבירה של הרופא תשובה ב) יש מרפאות המתמחות בטיפול בילדים\ילדות עם בעיה זו 2) חשובה לי דעתך המקצועית כרופא מומחה באנדוקרינולוגיה של ילדים - איך הטיפול המעכב ישפיע על גופו של הילד בטווח הארוך? אני מנסה להבין באיזה גיל השימוש בבלוקרים הוא הפיך, ובאיזה גיל השימוש בבלוקרים הוא בלתי הפיך. 2) יש ניסיון בטיפול זה משנת 1972. אם הפסקת הטיפול ההתבגרות מתחדשת. יש לנו דור של הורים שקבלו טיפול זה בילדותם ונולדו להם ילדים בבגרותם. בעיות: א) טיפול ממושך של שנים,יכול לגרום לירידה בצפיפות עצם- הוכח מדעית. ב) טיפול מעל גיל עצמות 12.5-13 יכול לפגוע בגדילה (בשלב שהגיעו לשיא קצב הגדילה הפיכות התהליך ידועה כבר שנים רבות.

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים