התבגרות מנית מוקדמת

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים

06/08/2022 | 23:48 | מאת: עדי

בני בחודש הבא יהיה בן 11. בחצי שנה האחרונה יש לו קפיצה ממש רצינית בהתפתחות (שינוי בקול,שפם). בשנה שעברה ביצענו צילום שורש כף היד רק כדי לוודא שאין בעיות גדילה (במסגרת ביקור עם אחיו שמטופל בהורמון גדילה) והכל היה תקין. בעקבות השינוים שראינו ביצענו שוב צילום של שורש כף היד והבדיקה הראתה גיל עצמות 13. במקביל ביצענו בדיקות דם והתוצאה החריגה היחידה היתה: Testosterone total 12.4 אשמח להבין האם התוצאה מעידה על כך שהכן ההתפתחות המינית היא מוקדמת? והאם ניתן לעקב את התפתחות על מנת שיוכל למלא את רוב פוטנציאל הגדילה שלו?

שגיאה נפוצה בין ההורים. הערכת התבגרות אינה נקבעת על ידי שעור, שפם וקול. רמת הטסטוסטרון והורמונים אחרים גורמים לקידום גיל העצמות. אבל לא בהכרח הם מהתבגרות. יתכן מהפרשה מוגברת של הורמונים מבלוטת יותרת הכיליה. גיל עצמות מתקדם, אומר שפוטנציאל הגדילה קטן יותר. את מידת ההתבגרות קובע אנדוקרינולוג לפי נפח האשכים- אין דרך אחרת. קידום גיל העצמות הוא בדרך כלל עקב קידום ההתבגרות אך יתכן גם בגלל הפרשת הורמונים מבלוטת יותרת הכיליה. אם יש פגם בבלוטת יותרת הכיליה הוא דורש טיפול לא רק בגלל הגובה. על כן עליכם לפנות לבדיקת אנדוקרינולוג ילדים

התבגרות מינית מוקדמת היא התבגרות המתחילה בבנים לפני גיל 9 שנים ובבנות לפני גיל 8 שנים. יתכן שמדובר כאן בהתבגרות מהירה או סיבה אחרת אם גיל העצמות מתקדם במהירות ואין בעיה רפואית אחרת, נותנים תרופה המעכבת את התקדמות גיל העצמות.

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים