הכנה לכיתה א'
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים
שלום רב, ביתי הבכורה בת חמש וארבעה חודשים. בגן שלה לומדים לזהות את צורת האותיות. הגננת אומרת שביתי לא מזהה יפה את האותיות, בניגוד לרוב ילדי הגן. נראה לי שזה מוגזם להתחיל להלחיץ כבר עתה, וכן להחליט על מוכנות לכתה א'. האומנם?
שלום עינת, נושא המוכנות לבית הספר תופס בשנים האחרונות תאוצה, לאור מחקרים רבים המצביעים על יתרון למודי לילדים שמגיעים לבית הספר כשיש להם ניצנים של שפה כתובה. בגני חובה בהחלט עובדים עם הילדים על זיהוי אותיות, מודעות פונולוגית (כלומר, פירוק מילים לצלילי השפה), ראשית כתיבה ועוד. יחד עם זאת, ההחלטה באם ילד מתאים/מוכן לכתה א' איננה מתבצעת על סמך רמת זיהוי האותיות שלו. קביעה זו מורכבת מהתבוננות בתחומים שונים של תפקוד הילדים - התחום החברתי, ההתנהגותי, קוגניטיבי (חשיבה ושליטה במושגי יסוד). אם יש שאלה בנוגע למידת המוכנות לכתה א', יש להעזר בפסיכולוג הגן. את יכולה לבקש מהגננת שתדריך אותך כיצד את יכולה להעשיר את בתך - בדר"כ מתחילים מזיהוי אותיות השם, שמות של בני משפחה וילדי גן, הצבעה ושיום (אמירת שם) אותיות בספר או על אריזות מוצרים בבית וכו'. בהצלחה, סיגלית אבירם יועצת חינוכית לגיל הרך MA