מוכנות לכיתה א'

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים

24/12/2007 | 09:45 | מאת: רחל

שלום רב, ביתי בת 5 מתוכננת לעלות לכיתה א' בשנה הבאה. אני מרגישה שהיא לא מספיק מוכנה,רגשית להתחיל את ה"מסע". זה בא לידי ביטוי בכך שהיא ילדה מאוד רגישה ופגיעה,איטית מאוד בהתנהלות הכללית שלה בבית ובחוץ,מפחדת מתחרויות וכו'. ביתי לומדת בצורה יפה את האותיות והמספרים ואנו יושבות בבית כ20 דקות ביום. היא קולטת מהר אך הביצועים שלה איטיים ולא ממוקדים. לעיתים היא "מרחפת",או מתעלמת ממה שאנו אומרים לה-החל מלהתארגן למקלחת וכלה ב"מה שלומך?". יש לציין כי היא ילידת חודש אוקטובר והיא תהייה בין הצעירים בכיתה-מה שלדעתי יקשה עליה את ההשתלבות ובנוסף,היא נולדה פגית(אך השלימה את הפערים הפיזיים). מה דעתך? האם חששותי מוטעים? יש דרך לבדוק מוכנות לכיתה א'? האם ניתן להשאיר שנה נוספת בגן רק בגלל תחושת בטן אימהית? תודה מראש

25/12/2007 | 04:03 | מאת: חלי ברק-שטיין

רחל, תחושות בטן אמהיות הן חשובות במיוחד, עכשיו כדאי לבסס אותן מול אבחון מקצועי. ישנם אבחונים לכתה א', הם יכולים לתת לכם תמונת מצב כוללת גם בקשר לכתה א', אבל גם לגבי האיטיות בהתארגנות, הרגישות שלה. זה יכול מאוד לעזור. נהוג לעשות את האבחון יותר לקראת אפריל, בררי בעיריה מתי התאריך האחרון לרישום לכתה א', והתחילי את תהליך האבחון כחודש וחצי לפני. בעיריות נוהגים לעשות אבחון קבוצתי, אבל לדעתי זה לחלוטין לא מספיק. אם את יכולה, עשי אבחון פרטי ומקיף. בררי באיזור מגוריך על פסיכולוג ילדים מומלץ. כיום הגישה היא שאם יש התלבטות נוטים להשאיר ילדים עוד שנה בגן, כדי שיבשילו ללא לחץ. לגבי בנות בודקים גם את התפתחותן הפיזית, שלא יצא מצב שהן תהיינה גדולות מידי יחסית לבני המחזור, מתוך הנחה שבנות מתפתחות מהר. בתך צעירה, ויש בהחלט טעם להתלבט ולקבל גם מידע מאבחון. מקווה שנתתי לך את המידע שחיפשת, את יכולה לעדכן אותי, חלי

31/12/2007 | 01:51 | מאת: תהילה

רחל שלום, עושה רושם שהילדה שלך דווקא מאוד מוכנה ומבינה. אם היא מבינה אותיות ומספרים אז מה הבעיה בכלל? גם אותי השאירו שנה נוספת בגן. כן זה היה ממש מזמן. אני ילידת יוני, אבל אצלי היו הרבה בעיות, ובכל זאת מאוכזבת עד היום שהשאירו אותי ולא מצאו פתרון אחר לבעיותי. בין הבעיות הקלות יותר שהיו אצלי היו ריחוף, ביצועים איטיים, רגישות ופגיעות (בכי והמון). לגלות לך סוד? היום אני בת 21 וכל זה קיים אצלי גם היום. אני הרבה יותר רגישה ופגיעה מאחרים, הרבה יותר איטית (ולא תמיד מספיקה לסכם את כל מה שהמרצה אומרת), גם מרחפת הרבה....זה בכלל ממש כיף! אז מדוע השאירו אותי? עלייך להבין שלהישארות גם גם פן שלילי....לא כיף שכל חבריך עולים ושאתה גדול מכולם (אמנם ביתך קטנה, אז אצלה זה פחות יבלוט). ואם יש בעיות, ניתן לטפל בהן, אך לביתך אין בכלל בעיות! היא יודעת אותיות ומספרים. היא יכולה ללמוד בכיתה א' בלי בעיה. הבעיות שאת מתארת, ייתכן שייפתרו בשנה זאת וייתכן שלא ייפתרו גם ב-15 שנה. שקלי היטב. זו החלטה חשובה וגורלית.

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים