הצטמצמות וחוסר פתיחות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים

15/11/2007 | 14:54 | מאת: נעמה

הי חלי, בננו הבכור הינו בכיתה ב'. הוא ילד חכם מאד עם יכולת הבנה וחשיבה מופשטת גבוהה במיוחד. הוא קורא ברמה גבוהה מאד ומבין חשבון ברמה גבוהה מאד. למרות זאת, הוא אינו אוהב ללמוד, הוא אינו אוהב לקרוא והוא אינו מגלה סקרנות מיוחדת ללמוד דברים חדשים ולהתפתח. הוא תמיד היה ילד יותר פאסיבי ונמנע, ולכן כנראה גם נהנה מאד מלראות טלויזיה (כולל תכניות אלימות וטפשיות), לשחק במחשב, בסוני. זה מאד מפריע לנו שאין לו את חדוות הלמידה והוא רק בתחילת דרכו. אני החלטתי לא לוותר לו בעניין הקריאה והוא מחויב לקרוא מדי יום פרק קצר לפני השינה. זה מאד מתסכל שאני צריכה להכריח, אבל אחרת הוא לא יעשה כלום בכל תחום (כך זה היה תמיד). כחלק מהצמצום שלו הוא כמובן לא רצה ללכת לאף חוג, אבל בסופו של דבר התפשרנו על כדורגל. מבחינה חברתית, יש לו מספר חברים טובים והוא לא זקוק ליותר. אבל אני זו שמדרבנת אותו להיפגש אחר הצהריים (והוא נהנה). הצמצום שלו מתבטא גם במאכלים הבודדים שהוא אוהב. יש באופי שלו משהו עקשן ושהולך בדרך שלו ועושה מה שטוב לו אבל כחלק מזה יש גם אנטי וחוסר פתיחות וזרימה. כיצד אוכל לפתוח אותו בלי לפגוע ביחסים בינינו ובלי שהאנטי שלו רק ילך ויגדל? האם יש לך הסבר אפשרי לאנטי הזה? תודה, נעמה

18/11/2007 | 13:01 | מאת: חלי ברק-שטיין

נעמה, אני שומעת את התסכול הרב בדבריך. את מפרשת את ההתנהגות של בנך כצמצום רגשי, וזה מטריד אותך מאוד. הייתי רוצה להציע לך לבדוק את האפשרות שהפרשנות שלך נובעת אולי מהבדלי טמפרמנט ביניכם (את נשמעת מאוד אקטיבית?...) או שיש לך ציפיות שלא מתאימות לאופי שלו, או שהוא מזכיר לך בהתנהגותו מישהו שמטריד אותך גם בצמצום שלו (אבא?...) בכל מקרה, הפרשנויות שלנו לתופעות היא תמיד סוביקטיביות, וחשוב לבדוק אותן מידי פעם. כי הפרשנות היא שמובילה לתחושות ולהתנהגות. הייתי ממליצה לך לפנות ליעוץ אצל פסיכולוג ילדים,שיוכל לברר איתך מדויק יותר את תחושותיך, וידריך אותך בהתנהגות איתו. אולי תצטרכי לשנות את הגישה. אם תימצא אכן הצטמצמות אצל הילד, יתכן מחרדה, אפשר יהיה לטפל גם בו בכל מקרה, ללחוץ עליו, בדרך שמשדרת ביקורת- זה לא יעיל, ויוצר התנגדות. ואת זה הייתי בכל מקרה מפחיתה. בהצלחה, חלי

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים