בת 3 - התפתחות הדיבור
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים
בתי בת 3 והחלה לדבר (כך שגם אחרים מבינים מה היא אומרת, פחות או יותר) בגיל מאוחר יחסית (שנתיים+חוד'3). מאז, היא עברה כברת דרך ארוכה. היא בונה משפטים רציפים, מחברת שאלות, אנו וגם אחרים מנהלים איתה שיחה לכל דבר, אך אני עדיין שמה לב שהיא לא נמצאת בשלב שבו היא אמורה להיות בגילה. יש מילים, פעלים או הטיות שהיא עדיין לא שולטת בהם, האות ר' עדיין נשמעת כמו א'(" אמא מה קאה"?), קורה שהיא מנסה לשאול שאלה ומסתבכת אם סדר המילים במשפט. חשוב לי לציין שאין היא חווה תסכולים הנובעים מאי הבנתה, הגננת מדווחת על שיפור שפתי והתפתחותי גדול מאוד לעומת שנה שעברה.פתאום מגלים כמה היא עד כמה היא נבונה כי יש לה את הכלים לתקשר. חשוב לי לציין שאנו לא מתקנים את שגיאותיה אלא, עונים או מגיבים בצורה נכונה כדי שתלמד "לחקות" צורת הגייה נכונה מבלי להרגיש שמבקרים אותה. ולמרות הכל... אני עדיין חשה שיש צורך לפנות לגורם מקצועי. מה דעתך?
פנינה שלום, ראשית, כל הכבוד לך על הרגישות למקום של בתך. חשוב להיות עם האצבע על הדופק וניכר שאת אכן עושה כך. התפתחות שפתית היא תהליך ויתכן שבתך עושה את צעדיה באיטיות מה, תני לה את הזמן. לגבי ה-ר', זה עניין שאמור להסתדר מעצמו נדמה לי לקראת גיל 4 ואולי אפילו 5 (אפשר להתייעץ עם מרפאה בעיסוק או קלינאית תקשורת, יש להן טבלאות התפתחותיות מדויקות יותר). סך הכל, אנחנו עדיין בתחילת שנה ובמידה שאין בעיה כלשהי, ככל שהיא תחשף יותר לשימוש בשפה - בבית ובגן כמובן, היא תדביק את הפער. כדאי לשוב ולבדוק מה קורה איתה עוד חודש-חודשיים. יחד עם זאת, אם את לא שקטה והעניין מציק לך, כדאי שתבדק ע"י גורם מקצועי. רופא משפחה יכול לתת הפניה למכון להתפתחות הילד וכמובן שאפשר לפנות לגורם פרטי. בהצלחה, סיגלית אבירם יועצת חינוכית לגיל הרך MA
פנינה, ההסבר וההצעות של סיגלית מעולות. התיעצות עם קליניאית תקשורת לא יכולה להזיק, והיא יכולה לכוון אותך במדויק איך להבין את הילדה, ואיך לחזק אותה. לא חייבים לעבוד ישיר עם הילדה כרגע. אולי בהמשך. בהצלחה, חלי