כדורים והשפעותיהם

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה

28/11/2007 | 09:11 | מאת: אפרת

שלום לדר' רציתי בבקשה לדעת את השפעותיהם של הכדורים הנ"ל על המוח. אני לוקחת ציפרלקס מזה כשנה וחצי עקב דיכאון, שגורם לי להרדמות למרות שאני יושנת מספיק שעות בלילה. שעתיים אחרי היקיצה, אני שוב מחפשת לישון, זאת בנוסף לפגיעה בזיכרון, במידה ואני שוכחת לקחת יום אחד כדור אני מרגישה צלולה יותר.מה הנזק למוח בזמן לקיחת הכדורים והאם הוא הפיך והאם יודעים בוודאות לגבי הפעולה שלו ? בנוסף אומרים כל הזמן שהכדורים לא ממכרים אז למה קשה להפסיק אותם ומדוע קיימות תופעות לוואי בזמן הניסיון להפסקתם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה
29/11/2007 | 06:21 | מאת: ד"ר עופר שמגר

אפרת שלום, ציפרלקס אכן גורם לעיתים לטשטוש. זוהי לא תופעה שקורית הרבה, אבל היא בהחלט מוכרת. ועדיין- זה לא מעיד על שום נזק לטווח ארוך שנגרם ע"י התרופה. בעצם ניתן לומר כי אין שום נזק ארוך טווח הנגרם מציפרלקס. הקושי בהפסקת הטיפול אינו קשור להתמכרות, ותופעות הלואי סביב הגמילה גם הן לא קשורות להתמכרות. התמכרות היא פיתוח תלות בחומר זר שהגוף לא זקוק לו מבחינה טיפולית, כמו שיכול לקרות עם אלכוהול או סיגריות. להבדיל- אם מישהו מתרגל למשקפיים ולא יכול אח"כ ללכת בלי המשקפיים- זו לא התמכרות. גם תופות הגמילה אינן קשורות להתמכרות אלא לתקופת הסתגות של הגוף למצב החדש. זה בדיוק כמו שהרבה פעמים בתחילת הטיפול רואים תופעות לואי שחולפות תוך שבוע-שבועיים, כחלק מהסתגלות הגוף לתרופה, כך בהפסקה ישנן תופעות הקשורות להסתגלות הגוף למצב החדש.

01/12/2007 | 13:01 | מאת: אהבה

מתוך הודעה שפורסמה בקומונה של בריאות הנפש ברשת: "שימוש ארוך טווח ב-BZ – בדומה לשימוש ארוך טווח בסמים רבים אחרים – גורר הסתגלות (אדפטציה) פיזיולוגית של מערכת העצבים. הסתגלות זו היא הבסיס הביולוגי לסבילות הפרמקולוגית (הצורך להגדיל את כמות הסם הנלקחת כדי לשמור על עוצמת השפעה קבועה), וכן לסמפטומי הגמילה המופיעים עם הפסקת השימוש בסם. כידוע, סבילות וסמפטומי גמילה הם שני המאפיינים של תלות פיזיולוגית. (יש לאמר כי בעוד שאין ספק לגבי הסכנה להתמכרות לשימוש ב- BZ, ישנם בספרות הקלינית חילוקי דעות ביחס למידת הסבילות המתפתחת בעקבות שימוש ארוך טווח ב-BZ, ובכל מקרה יש לשקלם כנגד התכונות האנטי-חרדתיות של הסם). " תרופות מרשם מסוג BZ הן סמים ממכרים לכל דבר. זה שזה עוזר וזה שזה בפיקוח רפואי לא משנה ממש את העובדה הפשוטה הזאת "

מנהל פורום פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה