אמות מידה לקביעת מחלה של סכיזופרניה בידי פסיכיאטר

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה

24/10/2007 | 13:30 | מאת: אלירן

שלום. האם פסיכיאטר יכול לקבוע אם מישהו הוא סכיזופרן או לא, על סמך עשרים דקות של היכרות, ולקבוע לו טיפול תרופתי בהתאם? בהנחה שאין לו "מחשבות שווא", או הזיות, או דלוזיות. האם לרופא פסיכיאטר ישנה יכולת על-טבעית לקריאת מחשבות? זאת ועוד בהנחה שהטיפול התרופתי לא עוזר לו. האם אם כל מי שמאמין באמונות תפלות הוא סכיזופרן? אם למטופל יש אמונות טפלות שהוא מאמין בהן, והוא נראה "מוזר" (הגדרת הפסיכיאטר), האם יהיה זה נכון לתייג אותו בתור סכיזופרן בגיל 13 ולתת לו טיפול תרופתי של תרופות בעלות תופעות לוואי קשות ביותר? למה אין פיקוח על פסיכיאטרים שרלטנים כגון אלו? הילד שאני מדבר עליו, בנוסף, עשה מבדקים לבחינת אינטיליגנציה, בהם הוכחה אינטליגנציה גבוהה מעל הממוצע, קרוב לוודאי גבוהה מזו של הרופא עצמו. מי שמו? הילד לפני האבחון, הפך לצל של עצמו, והוא שינה את אישיותו מן הקצה, ואיבד את בטחונו העצמי ואת עתידו. אודה לך על תשובה כנה והגיונית.

לקריאה נוספת והעמקה
24/10/2007 | 19:13 | מאת: ד"ר עופר שמגר

אלירן שלום, עקרונית ניתן לאבחן סכיזופרניה ב- 20 דקות, אבל כמו שציינת נכון זה קורה בד"כ במקרים בהם יש מחשבות שוא ברורות או הזיות. במקרים אחרים זה יותר מסובך, ואני הייתי נזהר מאד מלקבוע אבחנה כזו, בודאי בילד צעיר. אין בהכרח קשר בין האינטיליגנציה לנוכחות מחלה. לטעמי, אם יש סימני שאלה כה גדולים לגבי האבחנה, כדאי לקחת את הילד לפסיכיאטר ילדים ונוער אחר לצורך קבלת חוות דעת נוספת. אם אכן חוות דעת נוספת תראה שהאבחנה שונה, כדאי לפנות למנהל המוסד בו עובד הפסיכיאטר ולהפנות את תשומת ליבו למקרה. לפעמים מדובר בטעות שנעשתה בתום לב ולא בשרלטנות, ואם גורם מקצועי יעיר לרופא אני מקווה שהוא יוכל ללמוד מכך ולהשתפר בעתיד.

26/10/2007 | 05:49 | מאת: אהבה

1. האם רק סכיזופרניה מלווה במחשבות שווא ו/או הזיות?? 2. האם יש קו מפריד ברור בין הזיות לדימיון פעיל?? האחד מאד מזיק השני יכול להיות מאד מועיל?? 3. מהי "שמיעת קולות" האם מעבר לכך שהפסיכיאטרים נורא נבהלים מזה, נעשה איזה מחקר שמנסה לרדת לעומק התופעה?? 4. האם נראה לך שרופא מתחום אחר היה מעז לאבחן מחלה כה קשה בעשרים דקות, גם אם הדבר ניתן תאורתית לביצוע?? דוגמא: הילד שלי אובחן בסובל מהפרעת ריכוז וקשב אורגנית וניתן לו ריטאלין, ללא שהפסיכיאטרית (ילדים ונוער כמובן) ראתה את הילד, ורק על סמך עדות של מורה, אני עצמי עברתי התעללות פסיכיאטרית קשה בעקבות מהלך עוד יותר בעייתי שלא אכנס אליו עכשיו. 5. האם הכשרת הפסיכיאטרים כוללת קורס קטן אחד שבו מסבירים לרופאים העתידיים מה יכולה להיות ההשלכה ההרסנית לכל החיים של אבחנה פסיכיאטרית שגויה??

מנהל פורום פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה