לרדות - טיפול תרופתי - כן או לא?

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה

16/07/2013 | 17:03 | מאת: אני

שלום רב, לפני שנה וחצי חוויתי שרשרת ארוכה של אירועים טראומתיים, בעקבותם פיתחתי חרדה+אגרופוביה. ניסיתי טיפול פסיכולוגי אצל שני מטפלים, כאשר גיליתי כי הראשון טיפל בי בנוסח של "תשפכי את מה שעל ליבך", והשני בנוסח של "תעשי הרפיות"... עד כה ניתן לומר כי אכן ישנו שיפור. חזרתי לנהוג, עובדת במשרה מלאה, נוסעת מדי פעם לחנויות קרובות לבית או למקומות רחוקים בטווח של שעה נסיעה מהעיר בליווי בעלי (מלבד העבודה). מרגישה עייפה ומסוחררת, ובעיקר מאוד רוצה "לחזור לעצמי". בחצי שנה אחרונה נוטלת קסאנקס (בהמלצת רופא משפחה+פסיכולוג בשיטת ה"תשפכי את מה שעל ליבך") במינונים של בין רבי כדור לחצי כדור ליום (2 חצאים בבוקר+בצהריים) וללא קסאנקס בשישי-שבת. לאחר שיחה עם חברה שעברה את החוויה ו"חזרה לעצמה" בזכות ציפרלקס, גם אני חושבת שאולי כדאי שאנסה. אין לי ספק שאצליח להתגבר על המצב, אך ייקח לי זמן, בינתיים אני מרגישה שאינני "מתפקדת ב-100%" כמו קודם (בבית ובעבודה אני מתפקדת לגמריי רגיל ואף מעבר), אך עדיין נמנעת מלנסוע למקומות רחוקים מאוד, למלונות, חו"ל או אף להכנס לסופרמארקט גדול או קניון. כלומר, אם יהיה הצורך אעשה זאת, אך לא אהנה מכך. מעבר לכך, חייבת לציין כי הרצון שלי לצאת ולהנות מהחיים, להסתובב בחנויות, בתי קפה וכו' גדול מהפחד והחרדה אותם אני חווה. מה דעתך בנושא? תודה מראש.

16/07/2013 | 17:05 | מאת: אני

תיקון חשוב: התכוונתי כי קסאנקס הינו בין רבע כדור לחצי כדור (בשני רבעים ליום), מלבד שישי שבת, שזה בדרך כלל ללא קסאנקס כלל.

16/07/2013 | 22:07 | מאת: ד"ר גבריאל ברקאי

שלום רב, קסנקס הוא טיפול לא מומלץ לחרדות בעקבות טראומה וכדאי להימנע ממנו. זהו גם טיפול ממכר. ציפרלקס, או תרופות אחרות מאותה משפחה (SSRI) יכול לעומת זאת להועיל הרבה. הטיפול היעיל ביותר לחרדה בעקבות אירוע טראומטי הוא טיפול פסיכולוגי. דוקא טיפול פסיכולוגי בשיטת "תעשי הרפיות" יכול להיות יעיל. שם יותר רשמי לסוג טיפול פסיכולוגי זה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן בכל מיני שיטות. כמה מהן הוכחו כיעילות לחרדה בעקבות אירועים טראומטיים למשל שיטה שנקראת prolonged exposure או PE בקיצור. כדאי שתתייעצי עם פסיכותרפיסט שמתמחה בשיטה זו. צריך שתקבלי מהמטפל יותר כלים מאשר "תעשי הרפיות", כמובן.

מנהל פורום פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה