בטן נפוחה כבר שבוע
דיון מתוך פורום דיאטה, תזונה והשמנה
שלום רב, אני גבר בן 60. מזה שבוע אני מרגיש שהבטן שלי נפוחה, ומעט כואבת, כשאני לוחץ עליה. אציין שלא אכלתי באופן מסודר במהלך השבוע, ושהיציאות בחדר הנוחיות אינן כהרגלן (מועטות משמעותית מהרגיל). שאלתי היא, האם עלי להשתמש בכדורים כלשהם, או שעדיין עלי לתת לגוף לנסות ולהתגבר באופן עצמאי על הנפיחות? אשמח לענות על שאלות מכוונות, אם יש צורך.
שלום הטיפול בטן נפוחה הינו הורדה ובמקרים קיצונים אף הימנעות מצריכת מזונות הגורמים לגזים כמו: ירקות כרוב, כרובית, ברוקולי, בצל, צנון וחצילים, קטניות, סוגים מסוימים של לחם קל (בעיקר אלו מחיטה מלאה), משקאות תוססים, לעיתים קיימת רגישות למוצרי חלב (רגישות ללקטוז) במקרה זה יש להתייעץ עם רופא המשפחה (קיימת בדיקה פשוטה לבירור הרגישות). בנוסף, אכילה מהירה ו/או אכילה בפה פתוח ולעיסה מרובה של מסטיקים מובילה להכנסת אויר רב למערכת העיכול מה שעלול ליצור גזים ולהוביל לבטן נפוחה ולכן מומלץ להקפיד על אכילה איטית ובפה סגור. במקרה של גזים ובטן נפוחה ניתן להיעזר בשתיית מים רותחים עם קימל. לטיפול בעצירות חשוב להקפיד על אכילת ארוחות מסודרות, להרבות במזונות העשירים בסיבים כמו ירקות, פירות (בעיקר אכילת שזיפים יבשים ותאנים) , ודגנים מלאים ויחד עם זאת לשתות לפחות 10 כוסות נוזלים ביום (רצוי מים). אפשר להוסיף לתפריט היומי תכשירים המכילים סיבים (לדוגמא סובין). ולא פחות חשוב הקפדה על פעילות גופנית סדירה. בברכה, עדי מילר דיאטנית קלינית בשיטת ד"ר לוי