נשירה תקופתית

דיון מתוך פורום  טיפול בנשירת שיער והתקרחות

11/07/2007 | 17:21 | מאת: שי

רשמת לי בתגובה להודעתי שזו יכולה להיות נשירה תקופתית - האם נשירה תקופתית יכולה להימשך בין חצי שנה לאפילו שנה? האם זה הגיוני? ולמה חלק מהשיער צומח בחזרה בהיר ועדין כל כך ולוקח לו זמן "לתפוס" צבע ועובי? תודה רבה

12/07/2007 | 10:13 | מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

שלום שי, כל החיים נושר שיער וגם צומח, פעם ב-3 חודשים הנשירה יכולה להיות חזקה יותר. אני ממליץ בכל מקרה לבצע את הבדיקה של הנשירה. תבדוק אם ישנן יותר מ-8 שיערות על הכרית שלך כשאתה קם בבוקר, במידה וכן מדובר בנשירה רצינית, וכדאי להיוועץ עם רופא עור. לשיער בד"כ מחזוריות של חיים. צמיחת השערה אינה נמשכת כל הזמן ברציפות, אלא מתנהלת בצורה מחזורית. השערה הבריאה חיה וצומחת 4 שנים בממוצע, לאחר מכן, נושרת ובמקומה צומחת שערה חדשה. מחזור הצמיחה מתאפיין בשלושה שלבים: 1. שלב הצמיחה Anagen)): בשלב זה השערות גדלות בבסיס הזקיקים. מדי יום השיער צומח כ- 0,3 מ"מ אצל גברים ו- 0,4 מ"מ אצל נשים. כ-90% מזקיקי הקרקפת מצויים במצב זה בכל זמן נתון. לאחר שהזקיק מסיים את שלב הצמיחה, שנמשך כ-3 שנים, הוא עובר לשלב "המנוחה" (הזמן המדויק משתנה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים כמו: גיל, מצב בריאותי,גזע, השפעה גנטית וכד'). 2. שלב המנוחה Catagen)): כ-10% משערות הראש נמצאות בשלב של "מנוחה". בשלב זה השיער לא גדל ונמצא במצב סטאטי במשך שלושה שבועות. השערה למעשה מפסיקה לצמוח, השורש מצטמק והשערה עולה במעלה הזקיק שאף הוא מתכווץ בעצמו .כך מתרחקת השערה מכלי הדם המספקים לה את חומצות האמינו, המינרלים והוויטמינים שהם חומרי הבסיס ליצירת הקראטין והמלנין ולא נותר לה אלא להחליק החוצה מן הזקיק. שלב זה נמשך בין מספר ימים לשבועיים. 3. שלב הנשירה והצמיחה מחדש Telogen)): השיער לא נושר ביום אחד, אלא עובר תהליך של שלושה חודשים, שרק בסיומו הוא ניתק מהקרקפת, אז- במצב תקין, צומח במקומו שיער חדש. אם השערה הקודמת עדיין לא השתחלה אל מחוץ לזקיק, כתוצאה מסירוק השיער למשל, היא תידחק אט אט החוצה ע"י השערה החדשה.

13/07/2007 | 02:57 | מאת: שי

תודה על ההסבר! אז יתכן ויש מן "סבב" שכזה, ובגלל זה נראה שיש נסיגה מסוימת? כי כל פעם שיערות אחרות מתחלפות? כי יש צמיחה מסוימת באזורים שנשר, אבל נראה כאילו ממשיך לנשור עם זאת. הגיוני שזה מחזורי ככה?

מנהל פורום טיפול בנשירת שיער והתקרחות