שינוי לגבי קורס "מצרכנים לנותני שרות"
דיון מתוך פורום שיקום לנפגעי נפש - ייעוץ ותמיכה
שלום לכולם, הקורס שיפתח באפריל הקרוב, יפתח ב-29.04.10 ויתקיים בימי חמישי בשבוע ולא כפי שפורסם בהודעות קודמות. ההרשמה בעיצומה ותסגר בקרוב, לכל מי שמעונין מומלץ לפנות בהקדם (מספר המקומות בקורס מוגבל). למי שלא ראה את ההודעה הקודמת, אז שוב הסבר כללי על הקורס : קורס "מצרכנים לנותני שירות" מיועד למתמודדים העובדים או מעוניינים לעבוד כאנשי שיקום מן המניין במערך שירותי השיקום, בעבודה בעלת משמעות, סיפוק ואתגר. הקורס שם לו למטרה להכשיר מתמודדים לעבודה השיקומית תוך עידוד תהליך של העצמה, החלמה וגיבוש זהות רב ממדית. במסגרת הקורס רוכשים המשתתפים ידע פורמאלי בתחום בריאות הנפש ובתחום השיקום וכן כלים ומיומנויות מקצועיות. הקורס שם דגש על תהליך המעבר (שאינו מובן מאליו) מ"צרכן של שירותי שיקום" בלבד ל"נותן שירותי שיקום" לאנשים אחרים. הקורס בחסות אקדמית של אוניברסיטת תל-אביב ויתקיים בביה"ס למקצועות הבריאות באוניברסיטה. בוגרי הקורס יקבלו תעודה מטעם אוניברסיטת ת"א. לפרטים נוספים ולהרשמה לקורס : משרדי תוכנית "צרכנים נותני שירות" : טל. : 09-7656475 , נייד: 050-3772127 E-MAIL : [email protected] לכל הנרשמים והמועמדים לקורס, בהצלחה, בני
שלום. הקורס נשמע לי מאוד מעניין. יש לי כמה שאלות נוספות: מישהו יודע מה עלות הקורס...? וגם, האם ידוע על מועד הסבב הבא, פחות או יותר? יש לי קצת לחץ בלימודים והייתי מאוד רוצה לקחת בזה חלק...
להילה, אחרי כל ההודעה הארוכה שרשמתי לגבי "השאלה המהותית" , כמובן שחשוב גם הפרטים ששאלת בהודעה זו. השתתפות עצמית שיש לשלם עבור הקורס : 1270 ש"ח (מתוך 8468 ש"ח שזה המחיר המלא של הקורס). לגבי מועד למחזור נוסף של הקורס, אין כרגע מועד ידוע לקורס נוסף. לילה טוב, ולהשתמע בפורום, בני
הקורס נשמע ונראה לי מעניין מאוד והייתי רוצה לקחת בו חלק אולם אני נמצאת בהתלבטות מהותית... ובכן, אני סטודנטית שנה ב' בפסיכולוגיה וכמו כן אני עובדת בעבודה טיפולית עם ילדים בסיכון. אני נמצאת במסגרת של דיור מוגן רגיל, אך מתפקדת באופן רגיל לחלוטין ואף מעל הממוצע. כמובן שעלתה במוחי, יותר מפעם אחת האפשרות שאעבוד בעתיד עם אוכלוסיית מתמודדים, וכן גם חשבתי שאוכל להועיל ולהיות חיונית, מתוך ההבנה כי במקרים רבים פשוט "אין חכם כבעל נסיון". אם כן, אני יכולה להגיש את קורות החיים ה"משופצים" שלי לעמותות שונות ולהתקבל לעבודה בתור מדריכה\עובדת שיקום\מתאמת טיפול או כל תפקיד שיתאים, אך ללא התגית של "מתמודדת". כלומר, כעובדת מן המניין. כאן ההתלבטות שלי, למי שלא הבין: למה לי ללכת לקורס? מה הוא יתרום לי, בתור מי שאני והחיים שעברתי? האם עליי לאחד בין היותי מתמודדת לבין נטילת תפקיד טיפולי כלשהו...? כן, אני גם מפחדת מהסטיגמה. לא בטוחה שלא עדיף להמשיך להסתיר, או לא לחשוף ולספר... תודה בכל אופן.. הילי.
שלום הילי, את שואלת שאלות מצוינות. לפי הבנתי (אני מכיר את הקורסים הקודמים כחוקר ומרצה) הקורס יכול לתרום בהבנת הנושא של "ידע ומומחיות מנסיון אישי". מנסיוני כבוגר מסלול טיפולי זה נושא שלא מתעסקים בו ויותר מכך לפחות בתקופתי מאוד חוששים ממנו במסלולים פורמאלים. מעבר לכך בקורס יש נושאים רבים נוספים שיחודים להכשרה בתחום השיקום כגון מושג ההחלמה, בחירה והבנת החוקים ומערכת השיקום. בצדק את מפחדת מסטגימה במערכת הטיפול והשיקום מפני שהיא קימת אצל אנשי מקצוע ויש מחירים ורווחים לחשיפה. לפי ידעתי לא מחיבים להחשף כאשר נכנסים לתפקידים במערכת השיקום. אני חושב שיש לשקול בצורה אינדיבדואלית את נושא החשיפה תוך הבנה הרווחים והסיכונים. אני יודע על מספר מתמודדים שעסקו/עוסקים בתחום השיקום והטיפול ונאלצו ל"פלס" את דרכם ללא סיוע מקצועי של אנשים ומסגרת שמבינה בנושא של "צרכנים נותני שירות". אנשים אלו שילמו מחירים. אני גם מכיר אנשים שעובדים בתחום הטיפול והשיקום שהינם מתמודדים ובחרו לא להחשף לשום גורם מפני שהם מעדיפים לעשות הפרדה בין המקצוע לבין "ההפרעה/מחלה/משבר/התמודדות". אין תשובה אחידה ויש לשקול באופן אישי מה נכון עבורך. אני סבור שהקורס יכול לתת מענה להתלבטויות אלו. אני מעורב בקורס הנוכחי אך אני מעריך שהוא דומה לקודמיו שאפשרו דיון בנושאים שאת העלת. אגב מתמודד שעובד במסגרת שיקום שבוחר להכנס לתפקיד כצרכן נותן שירות, הוא עובד מן המנין. יותר מכך ישנם אנשי מקצוע ומסגרות (לא מספיק) שרואים בעובדים אלו רווח בכך שיש להם נסיון וידע אישי מנסיון ו/או מוטבציה יחודית ו/או יכולת ליצור קשר יחודי עם מתמודדים אחרים. כמו כן פעמים רבות מתאפשר למתמודד שהוא נותן שירות לקבל התאמות לפי צרכי האדם במסגרת התפקיד. תודה על השאלות יקי
הילה שלום וברוכה הבאה לפורום, קודם כל תודה רבה ליקי על תשובתו, שכמו תמיד, תורם לפורום המון מהידע והניסיון שלו בתחום. מאד אהבתי את הניסוח שלך : " כמובן שעלתה במוחי, יותר מפעם אחת האפשרות שאעבוד בעתיד עם אוכלוסיית מתמודדים, וכן גם חשבתי שאוכל להועיל ולהיות חיונית, מתוך ההבנה כי במקרים רבים פשוט "אין חכם כבעל ניסיון". ואכן זהו בדיוק הרעיון שעומד מאחורי פרויקט "צרכנים נותני שירות" (ונניח לרגע את השם בצד, אני יחזור לזה בהמשך) שבמרכזו ההבנה וההכרה ששילוב אנשים המתמודדים עם מוגבלות ותיוג פסיכיאטרי כעובדי שיקום מן המניין יכול לתרום רבות לשיפור איכות שירותי השיקום מכיוון שעובדים אלו מביאים איתם ידע ומומחיות ייחודית (שנרכשה מהניסיון וההתמודדות האישית-כמו שכתבת "אין חכם כבעל ניסיון") שלה ערך עצום לעבודה השיקומית ולכל הצדדים המעורבים בה (אנשי השיקום ומקבלי שירותי השיקום). השאלה המהותית, כהגדרתך, עלתה פה כבר בפורום בצורה כזו או אחרת מספר פעמים, והיא אכן חשובה מאד ונושא לדיון רחב. לטובת כל אלו שמתעניינים בנושא ובקורס הקרוב, אני ינסה קצת לרכז את כל האינפורמציה שכבר הייתה פה בעבר בפורום לתוך ההודעה הזו ומעט להרחיב. ראשית, אני מצרף קישור לדיון שהיה פה בפורום לפני למעלה מחצי שנה , וכדאי לקרוא את הודעותיהם של אילאיל צין (רכזת קורסים קודמים של "מצרכנים לנותני שירות") ושל יקי סינגר (רכז קורסי "מדריכי שיקום" שהיו בביה"ס לשיקום) בהקשר של ההבדלים בין הקורסים : http://www.doctors.co.il/forum-1553/message-16684#message-16684 בנוסף לפני פחות מחודש, ב-9.02.10 , תחת הכותרת "תעודת צרכן נותן שרות", שוב עלתה הסוגיה הזו לדיון פה בפורום (ואני רואה שאפילו את הגבת לדיון הזה ביממה האחרונה). חשוב להדגיש, כפי שיקי כתב, ש"צרכן נותן שירות" שבוחר לחשוף את היותו מתמודד במקום העבודה הוא עובד מן המניין!! לכל דבר ועניין, ואמור להיות במעמד שווה, עם זכויות וחובות זהות לעובדים האחרים שעושים את אותו התפקיד. לשאלתך (וגם כתגובה להודעתו של ע.מ. מה-9.02 "תעודת צרכן נותן שרות") אני חייב לציין שלדעתי האישית כאשר אדם הולך ללמוד (ולא חשוב מה הוא הולך ללמוד) הדבר החשוב באמת זה האם הלימודים מעניינים אותו, יכולים להעשיר אותו, לתרום לו ולקדם אותו לעבר מטרות שחשובות עבורו. הרבה פחות חשוב, בעיני, ה"כותרת" שעל התעודה (לי אישית יש כזו תעודה, ולא הלכתי ללמוד על מנת שיהיה לי תעודה לתלות בסלון , כפי שנכתב בהודעתו של ע.מ., וגם לא על אף קיר אחר...... :-) ). נכון, שלמילים יש כוח , והמשגה היא מאד חשובה, ואפשר לנהל דיון רחב מאד על ה"כותרת" , אבל לא נראה לי ש"כותרת" הקורס היא השיקול המרכזי בבחירה אם ללמוד או שלא. גם כבוגרת הקורס, זו תהיה הבחירה שלך האם לחשוף את עצמך כמתמודדת במקום העבודה או שלא, והאפשרות להתקבל לעבודה עם קורות חיים "משופצים" כפי שתיארת את זה תישאר כאופציה. הדילמה של החשיפה היא למשל אחד מהתכנים שעוסקים בהם בקורס, ואין עליה תשובה אחת נכונה, לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות, וכל אחד עושה את הבחירה שמתאימה עבורו. יש תכנים תיאורטיים בקורס שלא נלמדים, נכון להיום ולצערנו הרב , בחוג לפסיכולוגיה שבו את לומדת, שקשורים לתפיסות ולמודלים החדשים שעליהם מבוסס השיקום הפסיכיאטרי (למשל מודל ההחלמה להבדיל מהמודל הרפואי). בנוסף, הקורס מאפשר לעסוק בדילמות הייחודיות שמעסיקות עובדים במערך השיקום שהם בעצמם גם מתמודדים בתוך קבוצת לימוד הומוגנית שבד"כ מאפשרת שיח על דילמות שכאלו שבפורום אחר קשה יותר לדבר עליהם. וכפי שנכתב הקורס שם דגש על תהליך המעבר (שאינו מובן מאליו) מ"צרכן של שירותי שיקום" בלבד ל"נותן שירותי שיקום" לאנשים אחרים (ומכאן גם שם הקורס). במחזורי הקורס הקודמים השתתפו גם אנשים שהיו בוגרי תארים אקדמיים במקצועות טיפוליים, ולכן כפי שמוסבר באופן יותר מפורט בהודעות שצרפתי קישור אליהם, לא מדובר בקורס "מדריכי שיקום" למרות שיש גם תכנים שהם זהים בשני הקורסים ויש גם תכנים שהם שונים. מקווה שהודעתי הארוכה במיוחד מבהירה קצת יותר את הדברים, בהצלחה בכל דרך שבה תבחרי, ונשמח להמשיך ולשמוע ממך בפורום, בני