איזה סל קל מומלץ לקנות?

דיון מתוך פורום  "בטרם" - לבטיחות ילדים

24/06/2014 | 19:11 | מאת: שרית

שלום, אני בהיריון ראשון וקצת התבלבלתי לגבי איזה סל קל כדאי לי לקנות ואיך אני יודעת שהוא הכי בטיחותי שיש. קניתי עגלה שגם לה יש אפשרות לקנות סל קל שמותאם לה(עגלת אינגליזינה), מטרתי שישמש אותי לשאר הילדים ולטווח ארוך. האם הדבר נכון וכדאי? והאם הסל "האגי" של אינגליזינה בטיחותי ויכול לשמש לטווח ארוך?

לקריאה נוספת והעמקה

שרית שלום ותודה על פנייתך לארגון 'בטרם' בחירת מושב בטיחות היא התאמה של גורמים המשתנים בין משפחה למשפחה. ארגון 'בטרם' אינו ממליץ על מושב בטיחות מסוג מסוים. בארץ מאושרים לשיווק הן מושבי בטיחות שעומדים בתקן האירופי: ECE R44/04 והן כאלו שעומדים בתקן האמריקאי: .FMVSS 213 אביא בפנייך מספר היבטים שיכולים לסייע לך בבחירת המושב המתאים ביותר לצרכי המשפחה: •מבחינת בטיחות- כל עוד המושבים עומדים בתקן הינם בטוחים לשימוש. כל מושב שקיבל תקן, בין אם אמריקאי בין אם אירופאי – עמד במבחני ריסוק והינו טוב ובטיחותי לשימוש. •נוחות השימוש- נחות השימוש הינו היבט חשוב, אנו מוצאים כי כאשר לא נוח לעגן לרכב או לתפעל את מושב הבטיחות (הידוק רצועות, שינוי גובה הרצועות וכד') על פי הוראות היצרן, ישנו סיכוי גבוה כי לא יעשה בו שימוש נכון ואז בטיחותו של הילד נפגמת. •הבדלי מחיר במושבים – בעיקר תוצר של מורכבות התקנה ושימוש במושב. לרוב השימוש וההתקנה של המושבים הזולים פחות טובה בדרך כלל: יצרנים שונים מוספים אמצעי בטיחות שהם מעבר לתקן ובכך הם מרגשים כי הם מספקים מוצר טוב יותר, ועל כך הם גובים תוספת תשלום. היבט נוסף המשפיע על המחיר הינו תוספות המשפיעות על נוחות השימוש לילד ולהורה. תוספות רבות הינם בכדי להקל את השימוש עבור ההורים, לדוגמא בנוגע לעיגון מושב הבטיחות, שינוי גובה הרצועות, מתיחת הרצועות ועוד. גם תוספות אלו מהוות תוספת למחיר. בחירת המושב בראש ובראשונה צריכה להיות בהתאם לנתוני הילד, המשפחה, והרכב. ישנם מושבים המביאים לידי ביטוי שינויים ותוספות שאינם עולים מחיר גבוה . עליכם לוודא שהמושב שאתם רוכשים מתאים לכם ונוח לכם לשימוש. •התאמה לילד- עדיף, כדאי וצריך להמשיך ולהסיע תינוקות ופעוטות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות. ילדים בני שנה עד שנתיים הממשיכים לשבת נגד כיוון הנסיעה בטוחים פי 5 ויותר מילדים בגילאים אלו. בתאונות דרכים חזיתיות (מרבית תאונות הדרכים מערבות את חזית הרכב) היושבים ברכב "עפים" לכיוון הנסיעה, ראשם של ילדים, שבגילאים אלו הינו גדול וכבד ביחס לגופם, נע קדימה במהירות ובחוזקה ויוצר עומס גדול על חוליות הצוואר המגנות על חוט השדרה. חוליות הצוואר אצל פעוטות נמצאות עדיין בתהליך התפתחות (כמו שאר גופם) וחלק גדול מהם מורכב מסחוס. עד גיל שנתיים אף אחת משלושת חוליות הצוואר לא סיימה את תהליך ההתפתחות ובכך קיימת אפשרות לגמישות ומתיחה. בזמן תאונה כאשר נוצרת תנועה מהירה וחזקה של הראש והצוואר, מתיחה זו עלולה לגרום לפגיעה בחוט השדרה, דבר שעלול להוביל לשיתוק ואף למוות. ע"י הושבת תינוקות ופעוטות נגד כיוון הנסיעה, בעת תאונה או התנגשות, תנועת הראש נמנעת ועוצמת "המכה" מתפזרת על כל המושב ומאפשרת הגנה לצוואר ועמוד השדרה. על מנת להמשיך ולהסיע נגד כיוון הנסיעה ניתן בשלב הראשון, לבדוק האם המושב הנוכחי (סל קל) מתאים להמשך שימוש, אך יש לזהות שילדך לא עבר את מגבלת גובה והמשקל המוגדרים ע"י היצרן. הגבלת המשקל מצוינת גם בהוראות היצרן וגם על גבי המושב עצמו. אפשרות נוספת הוא רכישת מושב בטיחות משולב. מושב משולב, מאפשר עגינה נגד כיוון הנסיעה עד משקל מוגדר ואח"כ ניתן להפוך אותו ולהושיב עם כיוון הנסיעה עד משקל אחר על פי הגדרת היצרן. מומלץ לרכוש מושב משולב המאפשר שימוש נגד כיוון הנסיעה עד משקלים גבוהים בכדי שניתן יהיה להיענות להמלצת הבטיחות. •המשפחה- מספר האנשים היושבים במושב אחורי- ילדים בעלי פוטניאל גובה יש לוודא כי מאפשר הרמת הרצועות לאורך כל משענת הגב , משקל הילד ונוחות וכד •הרכב- נושא זה יבוא בעיקר לידי ביטוי בעגינת המושב. עגינת מושב הבטיחות ברכב- ישנן שתי דרכי עגינה: ישירות לשלדת הרכב באמצעות אביזרים מתאימים מושבי ISOFIX (אירופאי) ו- ) LATCHאמריקאי). באמצעות חגורת הבטיחות •מושבי ISOFIX (אירופאי) ו- ) LATCHאמריקאי). מושבים אלו מצוידים בשיטה החדשה, הקלה, היעילה והמתקדמת ביותר לעגינה: זרועות או ווים המתחברים ישירות אל לולאות בשלדת מושב הרכב (נמצא במרבית הרכבים החל משנת ייצור 2002). שיטת עיגון זו קיימת במושבים נגד כיוון הנסיעה, עם כיוון הנסיעה ואף בוסטרים. למה השיטה הזאת טובה? מסתבר כי התקנת מושב בטיחות אינה משימה קלה! מבדיקות עולה כי שלושה מתוך ארבעה מושבים המותקנים באמצעות חגורת הרכב מותקנים באופן שגוי. מושבים חדשים המצוידים ב- ISOFIXאו LATCH מעלים את הסיכוי להתקנה נכונה בעשרות אחוזים (ISOFIX 85% ו- LATCH 50%). חשוב לדעת רק עגינה נכונה של מושב הבטיחות תספק לילדיכם הגנה מקסימאלית במקרה של תאונה. ניתן לקרוא עוד בנושא של עגינת מושב הבטיחות לרכב באתר 'בטרם'. בברכה, צוות מומחי 'בטרם'

מנהל פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים