לרופאה מירב בן דוד - מרקרים

דיון מתוך פורום  סרטן השד

06/01/2008 | 20:33 | מאת: דדי

שלום רב! מה זה מרקרים? האם חייבים לבדוק אותם פעם בשנה או פעם בחצי שנה או בכלל אחרי המחלה??? שמעתי דעות שזה לפעמים מבלבל וסתם מבהיל.... תודה!

07/01/2008 | 16:20 | מאת: ד"ר מירב בן-דוד

דדי שלום, מרקרים בדם זה חלבונים שניתן לבדוק אותם בבדיקת דם, ורמתם קשורה למצב מחלה ממאירה פעילה. לעיתים, משתמשים בהם להערכת מצב מחלה פעילה עם גרורות. יש הנוהגים לבדוק אותם לעיתים מזומנות בנשים שהחלימו מסרטן שד. אבל, אין המלצה להשתמש בהם למעקב אחר נשים שהחלימו מסרטן שד, למרות שיש הנוהגים לעשות זאת, וגם זו לא שגיאה. הבעיה העיקרית היא, שהם יכולים לעלות למשל בגירוי בטני, בזמן ביוץ או מחזור, בזמן שפעת - ואז, אם התוצאה חורגת מהנורמה-מתחיל מעגל שדים מיותר. לסיכום- זו לא טעות לקחת אותם, אין המלצה לבדקם, ואני (ואני לא מייצגת את קהילת האונקולוגים באופן גורף)- לא מבקשת מהנשים הבריאות במעקבי לבצע אותם באופן רוטיני. מקווה שעניתי, מירב בן-דוד

07/01/2008 | 16:35 | מאת: ד"ר מירב בן-דוד

דדי שלום, כתבתי תשובה שלמה שנעלמה בין גלי העולם... בקיצור, יש הנוהגים לקחת מרקרים כמעקב, ויש שלא. ההמלצה היא שאין צורך לבדקם. לפעמים יש עליה שלהם במקרים לא ממאירים כמו וסת, מחלה ויראלית וכדומה- ואז מתחיל מחול שדים מיותר. לדעתי (ודעתי בלבד) אין צורך לבצע בדיקות מרקרים בנשים שהחלימו מסרטן שד, אלא אם יש חשד לחזרת מחלה, או אם זה ירגיע את האישה- אם היא בחרדה. מירב בן-דוד

מנהל פורום סרטן השד