כול התרגילים, ההדגמות.

דיון מתוך פורום  'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות

01/07/2005 | 11:43 | מאת: לינה ארנון

ממה מתחילים? מה חשוב? כמה מושגים מקנים לבת 9 חודשים? איך מתרגלים?

01/07/2005 | 13:26 | מאת:

שלום ללינה. מתחילים בשני סימנים ראשונים. "עוד" ו"חלב" פרטתי בהודעה קודמת על דרך הסימון של שתי המילים ואוסיף עוד מעט שתי תמונות המדגימות במפורש איך עושים אותן. החשיבות הגדולה היא לשמור על עקביות. דבר נוסף, חשוב מאוד לשלב את הסימן במילת המפתח באופנים שונים, כך שלמשל "עוד" יהיה גם על "עוד" אוכל, "עוד" טיול, "עוד" ספר, "עוד" משחק, "עוד" שיר ולא רק עוד ממשהו אחד שהתינוק ישייך את המילה לקונטקסט רחב. עם המילה "אוטו" למשל (תנועה של אחיזת הגה בשתי הידיים- כמו שרואים בסרטים הישנים קצת ימינה וקצת שמאלה)צריך לשלב את הסימן למשאית צעצוע, גם לאוטו של המשפחה, לבימבה של האח הגדול וגם למכונית שרואים בסרט... מקל מאוד על ההבנה איך מלמדים "עוד"? אני אוהבת להדגים עם משהו שהתינוקת אוהבת לעשות. לקפוץ למשל או לשיר שיר או להתנדנד. פעולה שיש לה סיום ברור ומצליחה להוציא ממנה את קולות האושר וצחוקי העונג שזה הצליל הכי יפה בעולם לטעמי. אחרי מספר קפיצות, השהי במכוון את הפעולה הבאה בכמה שניות. אז הם בדרך כלל מחפשים את המבט שלנו כדי ל"הגיד" לנו באופן שאינו מילולי שהם רוצים "עוד" - חכי ליצירת ה"מתח" ואז שאלי אותה - את רוצה "עוד" בשילוב עם הסימן. עם המילה "חלב" לא נבצע את ההשהייה הזו כי אנחנו לא מתעללים בילדים לשם למידה. אם היא רעבה לא נתעקש ללמד אותה דווקא עכשיו את ה"חלב". אפשר ברגע שהיא שותה או יונקת לשאול אותה - מההההה ה"חלב" טעים, נכון? ואגב, את יכולה לקבל ממנה תגובה חוזרת מאוד מהר ומהר משחשבת. בגיל הזה כבר ברור לך שהיא ממש מבינה ויודעת מהן רצונותיה. המפתח הוא בכמות החשיפה