קשב של תינוק בן שנה

דיון מתוך פורום  'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות

07/05/2007 | 21:23 | מאת: גיא

שלום , בני בן שנה והוא אח תאום לבת. נתונים : הוא כמעט ולא מגיב לשמו , לא מבצע "פקודות" , ולעיתים לא ממש מתרשם מקריאה כלפיו או רעשים חזקים משמעותית. לצד זה מדובר בתינוק שמתפתח יפה מאוד פיזית ואינטלקטואלית לרבות סקרנות "מחקר" עצמים וכו'. חשוב לציין : מאז שנולד הילד רואה טלויזיה במינון גבוה יחסית לטעמי (בייבי) מה שגורם לו להיות מרותק למסך לעיתים. ביצענו בעבר שתי בדיקות שמיעה : האחת ממש עם הלידה במסגרת בדיקת סקר שנמצאה תקינה ובנוסף בדיקה שנערכה בטיפת חלב שנמצאה תקינה. אם כך . . . מה הבעיה? מה ניתן לעשות בשביל לפתח את הקשב של הילד? לאחרונה פורסמה כתבה "מדאיגה" בידיעות על כך שילד שלא מגיב לשמו עד גיל שנה ואילך מהווה סיכון באוכלוסיית האוטיזם (ולי או לאשתי אין כל היסטוריה משפחתית בנושא) האם הדבר מצביע על סממנים מדאיגים?? אודה על תשובה ודרכי פעולה. בברכה ותודה.

לקריאה נוספת והעמקה
07/05/2007 | 23:32 | מאת:

שלום לגיא ותודה על הפנייה, אתה שואל שאלה שהרבה הורים מתחבטים בה. איפה למעשה להתחיל "לדאוג" יש לי כמה תשובות אבל הראשונה בהן תהיה לראות איש מקצוע. אני אומרת וחוזרת ואומרת את זה, כמה שהאינטרנט הוא מדיום חשוב ונכון ונוח, אין כמו לראות ילד בעיניים. איש מקצוע יוכל לפוגג הרבה מהדאגות שלך ומהר. הרבה פעמים אלו בעיות נקודתיות שחשוב לטפל בהן מוקדם אבל הן לא מערכתיות. צריך לבדוק את הדברים. דבר חשוב, אם יש לך מצלמה בבית או אם יש באפשרותך ללוות מצלמה מחברים/מכרים ותוכל לצלם במהלך יום יומיים רגעים שהבייבי שלך מדאיג אותך בהם, אם אתה ניגש אחר-כך לרופא/איש מקצוע לגיל הרך אפשר להבין על מה אתה מדבר ואיפה הקושי בצורה הרבה יותר טובה. הילדים שלנו אף פעם לא מתנהגים טבעי אצל אנשים זרים ובטח לא אצל כאלה שבוחנים אותם ושמים אותם תחת זכוכית מגדלת. התנהגות לא טבעית מקשה על בירור נכון ולכן התיעוד חשוב. לשאלתך באופן ישיר, לגבי הילדון שלך, האם יש דברים שהוא אוהב במיוחד? האם יש לו ג'סטות טבעיות שהוא עושה כמו מחיאת כף, הצבעה, בקשה ל"מעלית" או גסטות שלכם שאליהן הוא מגיב? האם הוא יוצר קשר עין? האם הוא אינו מראה עניין בסביבה? האם לא מגיב לדברים שנעשים לידו? לדוגמא - משחק במשהו ואחותו נפלה ובוכה הוא אינו מפנה אליה את ראשו אלא ממשיך להתמקד במה שהוא עושה - בצורה כאילו "אטומה" לסביבה. האם הוא חוזר על פעילויות שוב ושוב כמו לפתוח דלת ולסגור ושוב לפתוח? האם יש בו חוסר שקט בסיסי, פועל על סוללות ללא הפסקה? האם הוא סובל מבעיות אכילה רבות, חוסר בתגובות לבקשות מילוליות או חוסר בתגובה אליכם או לאנשים אהובים אחרים? האם לא נוח לו עם מגע? סימני השאלה שהעלתי כאן הם חלק ממגוון השאלות שתישאלו בדרך לאבחון. אם קיימים בשטח בפועל התנהגויות רבות מאלה שהזכרתי, יש מקום לבדוק את העניין לעומק. ציינת שאינו מאחר בהתפתחות יחסית לאחותו וזה סימן מצוין. כמה שקשה להתמודד עם השאלה הזו, אתה רוצה להיות במקום יודע ולא להרוג את עצמך ואת שותפתך לחיים בדאגות שבכל ליבי אני מקווה שהן דאגות שווא. אני חייבת להגיד שהייתי הולכת ליותר מאיש מקצוע אחד בכדי לבדוק את הדברים והייתי מספקת כמה שיותר חומר רקע - גם דברים חיוביים!!!!!!! על הילדון. בגלל זה עניין המצלמה וגם אם אפשר תיעוד של דברים - דברים טובים וגם דברים שנראים כקושי. גם לך זה ייתן איזשהו אומדן. הערכה של המצב. יש היום הרבה מאוד דברים לעשות והרבה מאוד דרכים לפעול. אם ורק אם, תימצא בעייה ככל שטיפול בה יהיה מוקדם יותר, כך יהיה טוב יותר. יש הרבה מקורות מידע והרבה דברים שצריך לדעת. אם תגיע לגשר הזה תרים טלפון ואעזור כמיטב יכולתי. רק טוב