איך מתחילים

דיון מתוך פורום  'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות

14/06/2006 | 18:24 | מאת: רויטל

ליבי שלום, שמעתי על השיטה שלך, ומאוד התעניינתי, נסעתי היום במיוחד לשילב וקניתי את 2 הספרים. אבל להפתעתי מצאתי בספרים רק סימנים בלי שום הסבר. שאלתי היא: כיצד מתחילים ללמד את הילד את שפת הסימנים? ומאיזה גיל? פשוט הייתי בטוחה שיהיו הסברים בספר עצמו. בברכה, רויטל

14/06/2006 | 21:12 | מאת:

רוויטל שלום ותודה על הפנייה, אם תשימי לב הספרים עצמם מיועדים לקטנטנים שלנו והם גם עשויים כך שיחזיקו מעמד לידיים קטנות וסקרניות שמנסות קודם כל גם לבדוק אם אפשר לקרוע או לשבת או לתלוש. בגב הספר הראשון תמצאי את כל הנדרש לצעדים ראשונים ובגב הספר השני הרחבה לסימנים מתקדמים יותר. ניסינו לצרף את ההסבר הבא אבל מבדיקות שערכנו החוברונת הדקה שנלותה אליהם פשוט נזרקה לפח. הנה הדברים: איך מתחילים ומה עושים? מתי להתחיל לסמן? מגיל ארבעה חודשים. מתי לסמן? כשנופלת לידיכם ההזדמנות לעשות זאת. אנחנו ממליצים להשתדל ולסמן בכל פעם שאומרים את המילה המסוימת - מילות מפתח לעולמו של התינוק/ת. אנחנו מלמדים את התינוקות כיצד לסמן, כיצד לשלב את הסימנים ביום יום. באופן לא מודע אנחנו עושים זאת לגבי סימנים מוכסמים רבים "בוא", "נשיקה", "כל הכבוד", "כן" ו"לא". איך בדיוק? למעשה כפי שאנחנו עושים בשירי אצבעות: לדוגמא בשיר "בואו עננים, הבו גשם לגנים". בלי לייחס לעניין חשיבות גדולה מדי אנחנו תמיד מסמנים עם השיר "בואו" וגם "גשם". החוכמה היא לסמן "גשם" גם כשרואים טפטוף בחוץ... כך שכמעט כל פעם שתזכירי את מילה מסוימת תוסיפי לה את הסימן הספציפי. איך מתחילים? כפי שמצוין על גב האריזה: מתחילים בשני סימנים ראשונים. "עוד" ו"חלב" – לא יותר משני סימנים! על מה לשים את הדגש? החשיבות הגדולה היא לשמור על עקביות. דבר נוסף, חשוב מאוד לשלב את הסימן במילת המפתח באופנים שונים, כך למשל "עוד" יהיה גם "עוד" על אוכל, "עוד" טיול, "עוד" ספר, "עוד" משחק, "עוד" שיר ולא רק "עוד" חיבוק וכל זאת בכדי שהתינוק ישייך את המילה לקונטקסט רחב. איך מלמדים "עוד"? מדגימים את הסימן בפעולה שהתינוק/ת אוהב/ת לעשות; לקפוץ למשל. צריך לבחור בדבר שיש לו סיום ברור, המצליח להפיק מהם את קולות האושר וצחוקי העונג. אחרי מספר קפיצות, נסו להשהות במכוון את הפעולה הבאה במספר שניות. הם בדרך כלל מחפשים את המבט שלנו כדי ל"הגיד" לנו באופן שאינו מילולי שהם רוצים "עוד" – צריך לחכות ליצירת ה"מתח" ואז לשאול – את/ה רוצה "עוד"??? בשילוב עם הסימן. איך מלמדים חלב? עם המילה "חלב" לא נבצע השהיות זמן. אם התינוקת תהיה רעבה ותחפש אחר מקור החלב, לא נתעקש ללמד אותה דווקא עכשיו את ה"חלב". אפשר, ברגע שהיא כבר החלה לינוק או לשתות, לשאול אותה: ה"חלב" טעים, נכון? חשוב להשתדל לסמן בכל פעם שמבטאים את המילה ולא לסמן בלי לצרף את המילה התואמת! מה השוני בין שני הספרים? זו הטכניקה החשובה ביותר. הספר הראשון מהווה בסיס לסימנים של "גדולים" ולמעשה אלו הסימנים אותם אנחנו רוצים לקבל מהתינוקוות שלנו בכדי שנוכל להגיד אליהם בהתאם. הספר השני מהווה את הבסיס למילות המפתח שהם מאוד אוהבים להשתמש בהן והחוכמה לאחר 2 הסימנים הראשונים ("חלב" ו"עוד" למי ששכח) תהיה בשילוב סימן מעולם התוכן האחד (ספר 1) ואז סימן מעולם התוכן השני (ספר 2). מוביל לזמן למידה הקצר ביותר. מקווה שעניתי ובמידה ולא, אשמח לעמוד לרשותך. רק טוב