אומרת אבא ??

דיון מתוך פורום  'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות

06/11/2005 | 21:47 | מאת: תמר

הי ליבי, יש לי תינוקת שבשבוע הבא ימלאו לה שבעה חודשים. אני נמצאת איתה רוב שעות היממה ומשקיעה בה את כל כולי. מגיל מאוד קטן היא מפותחת מאוד וסקרנית. בשבועיים האחרונים התחלתי להצביע על אור ולהגיד לה איפה אור? הנה אור. וגם אני כל הזמן אומרת לה אבא. בימים האחרונים אני שואלת: איפה אור? והיא כבא מרימה את הראש למעלה ויודעת. היום בערב בעלי הגיע הביתה (אבא) ושהיא ראתה אותו היא הוציאה את המוצץ והוציאה הברה חדשה שנשמעה כמו אבא מקוטע. בהתחלה חשבנו שאנחנו לא שומעים טוב אבל היא המשיכה כמה וכמה עשרות פעמים להסתכל עליו ולנסות להגיד את ההברה הזאת . זה היה מדהים, ואנחנו בטוחים שזה לא היה ברבור כי היא ממש קישרה את זה לאבא שלה שהיא ראתה אותו. ושאלתי היא : הייתכן?? בגיל כזה להוציא הברות שנשמעות כמו חיקוי מילה "אמיתית" ולקשר אותן לאובייקט? בעלי אמר שזה אפילו הפחיד אותו שהיא אמרה את זה כאילו זה משהו לא הגיוני. אנא תגובתך? ואם כן האם יש דרך להמשיך את זה כי זה פשוט מדהים ומרגש..

07/11/2005 | 04:05 | מאת:

תמר שלום ותודה על הפנייה. התינוקות שלנו מדהימים. תינוקת בת חודשיים ישבה והקשיבה לי ברוב קשב לשני סיפורים מלאים - "הבית של יעל" ו"איה פלוטו" (נרדמה אחר כך לשעה וחצי למרות שנת הבוקר שקדמה לפגישה שלה איתי) אבל רמת הריכוז היתה מרשימה בכל קנה מידה. תינוקות (שלושה חודשים) המסתכלים במפורש על התמונה של אבא שלהם כשאומרים להם "אבא" ולא זורקים מבט על תמונה של איש זר. תינוקת שבמו עיניי ראיתי מסמנת "חלב" ו"שלום" בגיל ארבעה חודשים! נהדר. וכן, לשאלתך המפורשת, נתקלתי גם בתינוקת (בדרך כלל בנות מקדימות, מיוחד בגילאים האלה) מהסביבה הקרובה שהיה לה אוצר מילים שלם של 10 מילים בגיל שמונה חודשים. ליצן, אור, אבא, אמא, בובה, מים ועוד. יש להם תעוד בווידאו והילדה - כיום בגיל שלוש וחצי לערך, מדהימה קוגניטיבית (מלח מים... ) ווורבלית להפליא. באופן כללי, דיבור תלוי בשני פקטורים עיקריים: קוגניציה (הבנה שפתית נדרשת) ובשלות תיבת הקול להפקת צלילים: הגאים ופונמות (פונמות הן יחידות פונולוגיות המרכיבות את השפה, יחידות שהאדם מייחס להן משמעות שהופכות להיות מילים באיחודן ברצף מסוים). באופן טבעי, יש ילדים שההבשלה מתרחשת אצלהם מוקדם יותר וזקוקים לפחות תרגול. לגבי בתך, אני משערת שהיא תינוקת ממלמלת ופטפטנית:) ציינת שהיא חזרה פעמים רבות על המילה. ההתחלה שלה פשוט מוקדמת יחסית לסביבה. בכל פעילות שאני משתתפת בה אנחנו שמים דגש ניכר על ההבנה שתקשורת בגיל מוקדם כל כך נועדה לחזק ולהעשיר את הקשר. תינוק/ת מובן יותר יהיה מתוסכל פחות ויתמיד יותר בשלל אינטראקציות חיוביות עם סביבתו הקרובה. ה-ATTACHMENT וה-BONDING אלו הם המפתחות העיקריים בתקשורת מוקדמת. העובדה שזה משפר יכולות בעתיד היא טובה אבל החשיבות היא בהבנה של הילדים שלנו ובהבנתם אותנו. שאלת איך ממשיכים עם הפלא - בדיוק במתכון שהשתמשתם בו עד עכשיו. זה קרה מבלי שהתכוונתם במדויק וזה ימשיך. לדבר איתה, לשחק איתה, לשתף אותה. הקטנטונת תעבור מספר תהליכים שכולם עוברים רק מוקדם יותר. הכללת יתר צפויה בשלב הראשוני הזה (הרבה פעוטות אוהבים להגיד "אבא" על כל חפץ בסביבה בין אם זו ספה או וילון או אבא ואמא) אל דאגה, המילה אמא עתידה להפציע בקרוב. חשוב לטפח אבל יש הרבה אסכולות בחינוך שמדברות על הצורך לא "להעיר" את הילד מוקדם מדי שלא יפספס חלק מהילדות. כאן הכוונה היא גם לא לדחוף אותה לכיוון מסוים בלבד אלא להתמיד בהענקת המעטפת המלאה של הגירויים להתפתחות טובה. ואני חושבת שהעצה הכי טובה שאוכל לתת היא לשים לב שמעתה ואילך אינכם עוסקים בטיפוח היכולות השפתיות שלה על חשבון יכולות אחרות. בכל מקרה הרבה אהבה ובהצלחה.