קריאה מאוד מצרפת, ליקוי במעבד אורתוגרפי
דיון מתוך פורום לקויות למידה
שלום, רציתי לדעת אם יש ספר/מאמר מומלץאו שיטה מומלצת לחיזוק ושיפור המעבד האורתוגרפי בקריאה אצל תלמידה בכיתה ה. קריאתה מאוד מצרפת ומאוד איטית (ברמה של כיתה ב) כך שפעולת הקריאה דורשת ממנה אנרגיה רבה וגורמת לה לתסכולים רבים וירידה חדה בביטחון העצמי. המעבד הפונולוגי נראה תקין. המון תודה
שלום מיקי, האם את המורה להוראה מתקנת שעובדת עם הילדה? (מדוע את מדברת ב"מעבדים"? :-) אם אני לא טועה, קריאה מצרפת אופיינית דווקא לילדים שקשה להם בפענוח פונולוגי. ילדים שמתקשים בעיבוד האורתוגרפי מתקשים בזיהוי תבנית המילה באופן אוטומטי. יש שיתנגדו בתוקף לגישה שניתן ללמוד "אוצר מילים אורתוגרפי" ו"לדלג" על הפונולוגיה, לכן קשה לי לענות לך. לצורך העניין- כרטיסיות הברקה עשויות לעזור במידת מה, אך להערכתי- לא באופן מבודד מעבודה פונולוגית (גם אם רק ברמת הברות או חלקי הברות, ולא ממש פונמות), ומעבודה מורפולוגית (שורשים, מוספיות, תבניות וחוקיות). הדס.
היי הדס, אני אכן המורה להוראה מתקנת שלה. מדובר במקרה שלא נתקלתי בו מעולם. הפיענוח הפונולוגי שלה בסדר גמור (לא מושלם אבל בהחלט לא לקוי), היא מצליחה אף לקרוא מילים ארוכות ויחסית מסובכות הודות לפיענוח הפונולוגי. עם זאת נראה שאינה מצליחה להשתחרר מהפיענוח הפונולוגי של אף מילה כמעט ולעבור לתפיסה תבניתית של המילים, מה שמוביל כמובן לקריאה אוטומטית. אגב, שטף קריאה תלוי ברובו על תפיסה תבניתית של מילים. לא משנה כמה פעמים בשיעור היא נחשפת למילה מסויימת (אפילו מילה כמו "שלום") היא תמיד תבצע אנליזה וסינתזה של המילה, מה שכמובן מאט את הקריאה באופן משמעותי, גורם לה להתעייף מהר ומאוד מתסכל אותה. גם עבודה על תבניות שחוזרות על עצמן בשפה העברית (מורפולוגיה) לא מצליחה לנתק אותה מהפיענוח הפונולוגי של כל מילה. יש שם קושי אדיר להפנים תבניות ואני לא מצליחה להבין מדוע וכיצד ניתן לעזור לה...
הרבה מאוד מורים בודקים מודעות פונולוגית ונראה שזה "בסדר". אך יש "רמת על" שאותה לא מספיק מודעים לבדוק והיא: מודעות פונמית. פירוק מילה לפונמות הכי קטנות: עיצור בנפרד ותנועה בנפרד. תרגול קבוע במודעות פונמית עשוי לשפר באופן ניכר את שטף הקריאה. ניתן לראות דפי עבודה המתרגלים תחום זה באתר "אדיופדיה" תחת השם: "שפור להבחין בעיצור"
מיקי שלום, לפי דברייך נראה שהילדה אינה קוראת קריאה שוטפת, וכתבת שמבחינת פונולוגית היא נראית תקינה, כך שיכולת הפענוח שלה ומכאן, הדיוק תקינים. לדעתי, היא צריכה להרבות בקריאה (20 דקות ביום) ואת צריכה על עימה על שטף הקריאה, יש אתר מקסים שנקרא: "שטף קריאה", ההרשמה אליו חינם והעבודה עימו הופכת לחוויתית:http://shetef.cet.ac.il/. בנוסף, הייתי ממליצה גם על הוראה מתקנת שתעבוד עימה, גם היא, על אסטרטגיות לשיפור שטף הקריאה.ודבר אחרון, בסוף כיתה ו' - ערכו אבחון דידקטי שיאתר את מקור הקשיים,יתן לה התאמות לחטיבה ויתן תוכנית עבודה מפורטת ואישית בהוראה מתקנת על סמך ממצאי האבחון. בהצלחה, כרמית
וזה מה שקורה כשכותבים במהירות..... קריאה הופכת לקיראה...