טונוס מוגבר

דיון מתוך פורום  אורתופדיית ילדים

30/11/2005 | 10:08 | מאת: ציון

נכדי בן שנה וחודשיים הוגדר כבעל טונוס מוגבר. עמידתו אינה יציבה ואינו זוחל, כפות רגליו מוצלבות. עדיין לא פיתח מיומנות לדיבור למרות שמשמיע קולות ומודיע על רצונותיו כמו כן ישיבתו לא יציבה עדיין למרות שהוא בכוון. הוא חיכן וצוחק הרבה על פניו נראה ילד חכם מאוד שכבר מביע רצונו למרות החסרים. מומחה בבית החולים מבקש להכניסו לגן ילדים אשר בבית החולים ונעשו פעולות עם הגורמים המתאימים לכך, שאלתי האם היו בעבר מיקרים דומים אשר הביאו בעתיד להתפתחות רגילה של הילד.

30/11/2005 | 19:11 | מאת: מעין ריבקס

שלום ציון, אני מבינה מפנייתך שאתם עומדים בפני צומת דרכים משמעותית אם להכניס את הנכד לגן שיקומי ("מעון יום שיקומי") או להשאירו בטיפול "רגיל". לא תארת רקע מיילדותי והדמיות מוח שבוודאי עבר בתהליך האחון הרפואי, אך אתה מתאר איחור התפתחותי רב תחומי. אם אכן מדובר בגן שיקומי, נכדך יקבל, מעבר לתכנים החינוכיים שניתן לקבל בכל גן, גם טיפולים פארא רפואיים, כדוגמאת פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול בדיבור ותקשורת, וכן טיפול בנושאים אחרים שיתכן שלקויים (אכילה, ראיה וכו'). עיקר השינויים המוחיים נערכים ב4 השנים הראשונות לחיים ולכן חשוב ל"עבות" את הטיפול בשנים הראשונות ככל האפשר. קופות החולים מטפלות אף הן בנושאים הללו, אך בד"כ מוגבלות לטיפולים פארארפואיים וסוציאליים עד כ3 שעות שבועיות, ואילו בגן הוא מקבל כמות דומה (תלוי בגן הספציפי), אך זוכה גם לעבודה אישית עם סייעת מדי יום, עם דגשים של תפקוד מוטורי, שפה, אכילה , הושבה והעמדה נכונה וכו'. מנסיוני לילד המציג איחור רב תחומי עדיף להיות במסגרות "מעובות" כאלו בשנים הראשונות לחייו, בכדי לתת לו נקודת פתיחה טובה ככל האפשר. לגבי הפוטנציאל השיקומי קשה לדעת כי הנבורה ניתנה לאחרים , אבל קיימים מקרים של ילדים שהחלו דרכם בגן שיקומי שכזה והמשיכו למסגרות החינוך הרגילות, חלקם בגיל 3 וחלקם רק בגיל כתה א' או מאוחר יותר, אך הגיעו לאחר טיפול שלא היו מקבלים במסגרות הרגילות. לאור שמדובר בהחלטה לא קלה, חשוב שתקבלו את המידע על כל הגנים השיקומיים באזורכם בכדי שתוכלו לערוך סיורים ולהחליט מה האופטימום עבור הנכד. מקוה שעזרתי, מעין ריבקס פיזיותרפיסטית נויירו-התפתחותית

מנהל פורום אורתופדיית ילדים