שאלה הקשורה ב -club foot

דיון מתוך פורום  אורתופדיית ילדים

17/04/2003 | 14:43 | מאת: אינה

שלום! ילדי בן ה-2 נולד עם rt. club foot מאוד נוקשה. מיום הוולדו ועד גיל 4 חודשים היה מגובס,(אח"כ הגבס לא החזיק מעמד - הילד העיף אותו). בגיל 6 חודשים הוא עבר ניתוח ע"י פרופ' פורת בהדסה עין כרם.הגידים המקוצרים העיקריים היו: ה"אכילס" ו - tibialis anterior . לאחר הניתוח האכילס הוארך,אך מיד לאחר הורדת הגבס ה -tibialis anterior התחיל להתקצר שוב. בתקופה בין הניתוח עד שהילד התחיל ללכת ניסינו סד מפלסטיק(לפי הוראת האורטופד),אך הגענו למסקנה שהוא לא מתאים - הרגל היתה עולה למעלה ,זה פשוט לא החזיק את הרגל במקום הנכון. כל התקופות בהן הילד היה ללא גבס אני עשיתי לו עיסויים ממושכים שלהם היתה השפעה זמנית חיובית כלשהי, מה שבטוח זה שמר על המצב שלא יחמיר.זה נמשך בהתמדה בערך עד אשר שהילד התחיל ללכת , ואז עקב סירובו הנמרץ הניסיון הזה כמעט פסק. הילד התחיל ללכת בגיל שנה וחודש וחצי (פרט לבעיה זו הילד בריא ומפותח מאוד). הוא פיתח מיומנויות הליכה למרות המגבלות וסיגל לעצמו דריכה על הצד הלטרלי של הרגל, המצב הזה החמיר עם הזמן. כאשר ביקשתי לאחר הניתוח הפנייה לפיזיותרפיה,הרופא סירב בטענה ש"ההליכה - זו פיזיותרפיה הכי טובה" ואח"כ ש"אין טעם". בביקור האחרון אצל האורטופד הוצע רעיון לעוד ניתוח אשר מטרתו - להעבירtibialis anterior לצד הלטרלי וע"י כך להרים את הצד הלטרלי של הרגל ולהוריד את הצד המדיאלי. מלימודי אנטומיה במסגרת לימודיי אני מבינה שהדבר די ישנה את תפקוד של כף הרגל והרגל כולה ( אומנם זה לא הגיד היחידי אך מרכזי בהחלט), מה גם שאף אחד לא מבטיח תוצאות. לאחרונה גם שמעתי, שבארה"ב יש טיפול חדש כלשהו: הזרקה של חומר שמרפה לתוך הגיד וגיבוס הרגל.האם זה מוכר בארץ? האם יש טיפול אלטרנטיבי כלשהו שלא מוצע ע"י קופות חולים?מה סיכויו והשלכותיו של הניתוח?עד כמה זה נפוץ?(אולי יש אנשים שעברו את זה ואפשר ליצור איתם קשר) מאוד לא הייתי רוצה לעבור את זה שנית והייתי רוצה למנוע מהיליד סבל מיותר. בתודה מראש - אמא של דוד.

לקריאה נוספת והעמקה
21/04/2003 | 17:39 | מאת: ד"ר אסא לב-אל

איןדבר כזה טיפול אלטרנטיבי בכף רגל קלוטה. אשר להזרקה את מתכוונת בודאי לטוקסין בוטולינום ( בוטוקס) שמשמש להרפיית שרירים עויתיים במקרי שיתוק מוחין אך גם בהרבה נסיבות אחרות. לא ידוע לי על שימוש באמצעי זה במקרי כף רגל קלוטה. בקשר לניתוח העברת גיד הטיביאליס הקדמי זה בהחלט השיטה המקובלת להקניית איזון לכף הרגל במקרי כף רגל קלוטה שאינם מסתדרים לאחר הטיפול בגבס ולאחר חיתוך גיד אכילס. והערה אחרונה. בנך קיבל טיפול בשיטה של "פונסטי" . דר' פורת הנו חלוץ המשתמשים בשיטה זאת, שהפכה בנתיים לנחלת הכלל, בארצנו וממילא נסיונו גדול משל אחרים.

23/04/2003 | 12:14 | מאת: אינה

תודה רבה על התשובה! שאלה נוספת : האם לדעתך יש מעט טעם לפחות בלהמשיך לעסות את הרגל עד הניתוח או שאין לזה במצבו כל תועלת(שזהו אמצעי פסיכולוגי שלי בלבד להביא תרומה כלשהי...)? זה קצת מוריד את המתיחות ברגל.

08/09/2003 | 15:34 | מאת: דליה

אינה שלום, אודה לך מאוד אם תוכלי לצור עימי קשר בטלפון 058-679665. לבני בעיה דומה ואשמח מאוד להתיעץ עמך. תודה, דליה

מנהל פורום אורתופדיית ילדים