עקמת בגיל 30+

דיון מתוך פורום  אורתופדיה

17/04/2003 | 17:48 | מאת: ליאור

שלום ד"ר לב-אל, מלפני כמה שבועות, אחרי שהנפתי חפץ כבד, התחילו לי כאבים במרכז הגב (אני אחרי גיל 30). בביקור אצל האורטופד, הוא גילה בצילום הרנטגן שיש לי עקמת. הוא שלח אותי לבצע CT ומיפוי עצמות. בגלל החג, את כל הבדיקות אוכל להשלים רק עוד כשבועיים וחצי. השאלות שמטרידות אותי הן: 1. האם העקמת היתה יכולה להגרם מהתאונה (הנפת החפץ)? מעולם לא היו לי כאבי גב לפני כן, ועכשיו יש נקודה במרכז הגב שכל נגיעה קלה בה כואבת באופן קיצוני. 2. מה אמורות להראות בדיקות הCT ומיפוי העצמות? 3. בדיפדוף בהודעות קודמות בפורום אני רואה שכתבת שבגיל מבוגר אין לעקמת טיפול אלא ניתוח. האם כך הדבר וכמה מסוכן ניתוח כזה (הייתי מניח שכל ניתוח שנוגע בעמוד השידרה יש בו סיכון רב)? 4. אני כרגע עסוק מאוד בעבודה פיסית - האם זה יכול להחמיר את המצב? האם עליי להיות במשטר מנוחה? תודה רבה, ליאור.

לקריאה נוספת והעמקה

אין משמעות רבה לציון עובדת המצאות עקמת בצילום ללא איפיון של העקמת : האם מדובר בעקמת מבנית או עקמת שמחמת כאב, מה גדלה של העקמת ובאיזה חלק של עמוד השדרה מדובר. יש הרבה אנשים שמסתובבים עם עקמת שהתפתחה בשנות נערותם מבלי שאיש שם לב לכך עד שבגיל מבוגר יותר החלו לסבול מכאב גב , נעשה להם צילום ואז התגלתה העקמת .במקרים אלה אין לעקמת ולכאב הגב קשר. איני סבור שיש למהר ולעשות מיפוי עצמות וCT. ברוב המכריע של המקרים הכאב חולף לו תוך 6-8 שבועות . ניתן לראות בבדיקת ט.מ (CT) שינויים במבנה הדיסקות שבין החוליות שינויים במבנה המפרקיםשביןהחוליוטת, שינויים במבנה תעלת השדרה וכו'. במיפוי ניתן לראות ריכוזים של החומר הרדיואקטיבי. ריכוזי כאלה מצביעים על פעילות מטבולית נמרצת שלעצם כתוצאה משבר,דלקת או גידול. כאמור לדעתי בדיקות אלומיותרו ( קרינה ) והתועלת בהן בשלב זה של מחלתך היא מועטת. אשר לטיפולבעקמת.שוב זהעניין של מיקום ומידה. עושים ניתוחי עקמת באנשים מבוגרים ואין בהם סיכון מיוחד. הניתוח אינו כולל חדירה לתוך תעלת השדרה ואין בו מניפלציה של חוט השדרה.

19/04/2003 | 18:57 | מאת: ליאור

תודה על האינפורמציה. שאלת follow-up: אתה כותב שמיפוי עצמות בודק בין השאר אפשרות של שבר או דלקת. אם האורטופד חושד לאלו בשלב זה (ייתכן והוא שלח אותי לבדיקות כי אחרי כבר כמעט חודשיים הכאבים לא עוברים ורק מתחזקים), האם עליי להזהר ולהיות במשטר מנוחה (כרגע אני פעיל פיסית)? שוב, תודה, ליאור.

מנהל פורום אורתופדיה